5

TWEEDE GRAAD DERDE GRAAD Vakken BEELDENDE EN ARCHITECTURALE VORMING 3e jaar Godsdienst Nederlands Frans Engels Natuurwetenschappen Wiskunde Aardrijkskunde Geschiedenis Lichamelijke opvoeding Kunstgeschiedenis Beeldende & architecturale vorming 2 4 2 2 3 5 1 1 2 2 9 33 4e jaar 2 4 2 2 3 5 1 1 2 2 9 33 Vakken Godsdienst Nederlands Frans Engels Natuurwetenschappen Wiskunde Aardrijkskunde Geschiedenis Lichamelijke opvoeding Kunstgeschiedenis Architecturale vorming + kunstinitiatie ARCHITECTURALE VORMING 5e jaar 2 4 2 2 3 6 2 2 2 9 34 In de tweede graad combineer je creativiteit met een stevige wiskundige, wetenschappelijke basis. Je ontdekt artistieke vakken als: Architecturale vorming Je leert alle methodes aan om architectuur te ontwerpen, voor te stellen en te onderbouwen. Je zet je eerste stapjes in de wereld van het ontwerp. Beeldende vorming Je leert je uitdrukken in verschillende materialen en technieken. Je leert stap voor stap de basis om een idee te vertalen naar vorm en kleur zowel vlak als ruimtelijk. Waarnemingstekenen Je leert je uitdrukken in verschillende materialen en technieken. Je leert stap voor stap de basis om een idee te vertalen naar vorm en kleur zowel vlak als ruimtelijk. Kunstinitiatie in BAV is een kunstvak met een algemeen vormend karakter en streeft naar een betrokkenheid en kritisch denken van de leerling naar zijn omgeving en andere kunstdisciplines . Via een ruim kader leert de leerling actief omgaan met andere culturen, kunstopvattingen en nieuwe ontwikkelingen die zijn of haar leefwereld verruimen en inspireren. Kunstgeschiedenis Je maakt stap voor stap kennis met de beeldtaal die je helpt om een kunstwerk en je eigen werk te ontleden. Je duikt de kunstgeschiedenis in bij de Venus van Willendorf in het derde jaar en in het vierde jaar ontmoet je de Barok bij de werken van Rubens. Je verkent de meesters van de Noordelijke Renaissance en de Barok in Antwerpen en in Gent. Waar mogelijk gaan we op weg om de originele kunstwerken in het museum te ontdekken. Hierna heb je een sterke basis om snel verbanden te leggen in de kunstgeschiedenis van de derde graad. Dit vak vormt een bron van inspiratie voor je eigen werk. 6e jaar 2 4 2 2 3 6 2 2 2 9 34 In de derde graad ontwerp je exterieur (volume), interieur (ruimte) en voorwerpen als uitdrukking van een persoonlijk antwoord op vooropgestelde of zelf geformuleerde eisen. De theoretische benadering en het belang om inzichtelijk en abstract met leerstof om te gaan groeit. In het laatste jaar toon je op een persoonlijke en zelfstandige manier je competenties binnen je studierichting in de geïntegreerde proef (GIP). Je artistieke talenten ontwikkel je in vakken als: Architectuuranalyse en ontwerp Je leert de architecturale ruimte benaderen en beleven als een waardevol cultureel object, als beeld en expressie, gekoppeld aan een inhoud. Je leert procesmatig te werken volgens deels of volledig opgelegde methoden. Waarneming, voorstelling en schetsen Je leert je ideeëngoed voor te stellen. Je leert een nieuwe taal om architectuur voor te stellen. Bouwkundig en wetenschappelijk tekenen Je leert zowel handmatig als digitaal plannen te tekenen. Dit met een onderbouw van materialen en constructieve kennis. Kunstinitiatie in AVO Een cognitief, sensitief en affectief referentiekader wordt jou aangeboden om je ontwerpmethodiek te onderbouwen. Kunstgeschiedenis Je verkent verder de beeldtaal om ook je eigen ontwerpen meer diepgang te geven. Je ontmoet fascinerende architectuur en kunstenaars uit het Classicisme, de Eiffeltoren en het danseresje van Degas kruisen je pad in het vijfde jaar. In het zesde jaar staan we stil bij de duizenden meesterwerken van Picasso en Matisse maar ook bij Le Corbusier en Rothko. We reizen richting Amsterdam, Rotterdam, Parijs en Praag... om de architectuurbeelden en schilderijen in hun habitat te ontdekken.

6 Publizr Home


You need flash player to view this online publication