9

TWEEDE GRAAD DERDE GRAAD Vakken Godsdienst Project algemene vakken Frans Lichamelijke opvoeding Plastische opvoeding Leerbegeleiding/coaching Praktijk voeding verzorging CPL communicatie presentatie & lifestyle Modepraktijk, studie en vormgeving 11 35 11 35 MODEREALISATIE EN -PRESENTATIE 3e jaar 2 6 2 2 2 1 2 7 4e jaar 2 6 2 2 2 1 2 7 Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project algemene vakken Frans Engels Leerbegeleiding/coaching CPL communicatie presentatie & lifestyle stage Modepraktijk studie & vormgeving stage Retouches of modellen maken/stage 7 6 36 7 6 36 MODEREALISATIE EN VERKOOP 5e jaar 2 2 4 2 2 1 10 6e jaar 2 2 4 2 2 1 10 In de tweede graad ‘moderealisatie en -presentatie’ leer je belangrijke vaardigheden in ‘algemene vakken’. In de praktijk vormen ‘Commerciële Presentatie en Lifestyle’, waarbij een bredere vorming wordt nagestreefd, en het luik ‘Mode’, met het accent op de technische aspecten en vaardigheden, de belangrijkste componenten om jullie voor te bereiden op de derde graad. Je ontdekt vakken als: Project Algemene vakken (PAV): Hier worden basisvaardigheden voor wiskunde, Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis thematisch en realistisch geoefend. Je volgt de actualiteit en leert vlot ICT te gebruiken. ‘Commerciële Presentatie en Lifestyle (CPL)’ is een vak waarin projectmatig en conceptueel gewerkt wordt. Diverse items van de mode- en interieursector zoals lifestyle, esthetiek, commerciële gerichtheid, verkoop- en presentatietechnieken, ICT-vaardigheden, trends, … komen aan bod. Het vak ‘Mode’ focust op technische vaardigheden voor het vervaardigen van mode-, interieurartikelen en accessoires. Belangrijk is dat het modische aspect steeds centraal staat hiervoor wordt samengewerkt met CPL. Het doel is dat je op het einde van de tweede graad een aantal werkstukken zelfstandig kunt uitvoeren met aandacht voor afwerking, recycling en upcycling, budget ... In de derde graad ‘moderealisatie en -verkoop’ combineer je een brede vorming met de beroepsgerichte component. Tijdens specifieke vakken gaan we meer projectmatig en conceptueel werken. Er wordt gewerkt vanuit lifestyle, waar mode deel van uit maakt. Het klant- en teamgericht leren werken, verantwoordelijkheid voor de eigen taak en het respect voor het werk van medeleerlingen zijn hierin essentieel. Dit doe je in vakken als: Project Algemene vakken (PAV): Hier worden Nederlands, aardrijkskunde en wiskunde geîntegreerd tot één vak waarin thematisch gewerkt wordt. Je leert kritisch te denken, de actualiteit en de maatschappij te begrijpen. De verworven technieken uit de tweede graad worden uitgebreid en verfijnd. Je leert diverse technieken om moderealisaties uit te voeren en de knepen van het vak om prototypes te stikken of retouches uit te voeren en te communiceren met de klant. Mondelinge en visuele communicatie, alsook ICT aspecten spelen hierbij een belangrijke rol. Belangrijke studieonderdelen zijn: het weldoordacht en creatief presenteren van diverse artikelen, promotiebeleid uitwerken, klanten- en productkennis verwerven, klanten adviseren, concrete verkoopsituaties analyseren … Door het realiseren van mode-artikelen zoals kleding en accessoires verwerf je voldoende vaardigheden en inzichten om te kunnen toepassen op een productielijn of retouches. Door de stages in een confectieatelier, mode-, retouche- of interieurzaak kom je in contact met de verwachtingen die de arbeidsmarkt stelt en krijgen je de kans om de verworven kennis toe te passen en uit te breiden in reële situaties.

10 Publizr Home


You need flash player to view this online publication