0

PORTUS berkenboom Het Latijnse woord Portus, betekent ‘haven’. Een haven is het kloppende hart van de maatschappij. In een haven treffen mensen elkaar en is er veel verscheidenheid. Reizigers vertrekken vanuit de haven, gepakt en gezakt met de nodige bagage, op ontdekking, op zoek naar nieuwe oorden. Als PORTUS berkenboom willen wij zo’n haven zijn voor onze leerlingen. Wij willen op de eerste plaats bescherming en verbondenheid bieden, een ‘veilige haven’ zijn, waar mensen zich ‘thuis’ of veilig kunnen voelen. Wij willen iedereen gastvrij onthalen en de ontmoeting stimuleren. Daarnaast wil onze school een haven zijn die in open lucht ligt. Wij willen openstaan voor de tendensen in de maatschappij. Wij willen onze leerlingen hedendaags onderwijs aanbieden, hen begeleiden in hun groei naar volwassenheid, hun talenten helpen ontdekken en verder ontwikkelen. De kwaliteitsvolle hervorming van het secundair onderwijs is een van onze prioriteiten. In deze infobundel vind je de weerslag van onze plannen voor volgend schooljaar. Dit wil zeggen dat de eerste graad sinds dit jaar volledig vernieuwd is. In de tweede en de derde graad zijn de studierichtingen en lessentabellen onveranderd gebleven. De naam van onze school is tweedelig: PORTUS berkenboom. Hiermee willen wij ons respect tonen voor wat geweest is. Wij blijven het belangrijk vinden dat wij tot de grote groep van de berkenboomscholen horen. De traditie van Berkenboom ligt ons nauw aan het hart. Elisabeth D’hollander Directeur Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

BSO BSO 7e Winkelbeheer en etalage Publiciteit en illustratie BSO Modespecialisatie en trendstudie BSO Haarstilist 6e Retail (Verkoop) optie Visual 5e merchandising Publiciteitsgrafiek Moderealisatie en -verkoop Haarzorg 4e Office & Retail (Verkoop) 3e economie 2e 1e en organisatie + kunst en creatie economie en organisatie + maatschappij en welzijn, accent haar- en schoonheidsverzorging economie en organisatie + maatschappij en welzijn, accent mode 1e leerjaar B kunst en creatie + maatschappij en welzijn, accent haar- en schoonheidsverzorging kunst en creatie + maatschappij en welzijn, accent mode Publiciteit en etalage Moderealisatie en -presentatie Haarzorg eerste graad 12-14 jarige tweede graad 14-16 jarige derde graad 16-18 jarige specialisatiejaren

EERSTE GRAAD B-STROOM Jouw persoonlijke groei is onze topprioriteit. Een team enthousiaste leraren willen samen met jou op zoek naar de beste versie van jezelf. Wat zijn jouw talenten, waar liggen je interesses? Zijn creatieve oplossingen bedenken echt je ding? Ben jij ondernemend? Zit creëren er bij jou ingebakken? Dit samen ontdekken, is de sleutel voor jouw persoonlijke groei. Start je in de B-stroom… en ben je eerder praktisch aangelegd, dan komen jouw talenten zeker tot hun recht in mode, haar- of schoonheidsverzorging, decor, etalage en publiciteit of onthaal, organisatie en verkoop. In 1B kan je al even proeven of je interesse hebt voor één van deze basisopties. Uit de verkennende projecten kies je er twee om te proeven, te proberen en al doende te ontdekken waar je goed in bent en wat je fijn vindt om te doen. In 2B kies je voor twee van de basisopties die je al dan niet leerde kennen tijdens de verkennende projecten van het eerste jaar. In de lesuren basisvorming worden de belangrijkste onderwerpen uit de basisschool herhaald. Naast Nederlands, Frans en wiskunde krijg je ook reeds een uurtje Engels. In het vak Natuur, Ruimte & Techniek ga je proefondervindelijk aan de slag. Tijdens de 2 lesuren Artistieke vorming ontdek je meer over verschillende artistieke vormen zoals beeld, muziek, dans en drama en wordt jouw creatief denken extra uitgedaagd. Omdat je persoonlijke groei onze topprioriteit is, word je tijdens de persoonlijke leertijd uitgedaagd op jouw niveau. Heb je de basisleerstof onder de knie dan ben jij immers toe aan een extra uitdaging. Vlot het voor een bepaald onderdeel nog niet zoals gehoopt, dan is remediëring aangewezen. In deze persoonlijke leertijd bepaal je zelf voor een stukje mee waar jouw prioriteit ligt. Zo neem je je leerproces in eigen handen. Boeiend toch? Engels Frans Maatschappelijke vorming Godsdienst Lichamelijke opvoeding Nederlands Wiskunde Artistieke vorming Natuur, ruimte en techniek Persoonlijke leertijd Verkennende projecten Basisopties - economie en organisatie + kunst en creatie - economie en organisatie + maatschappij en welzijn, accent haar- en schoonheidsverzorging - economie en organisatie + maatschappij en welzijn, accent mode - kunst en creatie + maatschappij en welzijn, accent haar- en schoonheidsverzorging - kunst en creatie + maatschappij en welzijn, accent mode 32 32 1 B 1 2 3 2 2 4 4 2 7 3 2 - 2 B 2 1 2 2 2 3 3 2 3 2 - 2 x 5 Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

HAARZORG (2e en 3e graad) Ben je vriendelijk en vlot in stijl en voorkomen? Ben je handig en heb je oog voor mooie kapsels? Heb je zin zelf te knippen en kappen? Wil je groeien in een praktische richting met veel afwisseling en een algemene basisvorming? De studierichting Haarzorg bevat een afwisseling tussen een brede algemene vormende basis en beroepsgerichte praktijk. Je ontdekt alle facetten van het kappersberoep. Je verwerft de technische vaardigheden voor de verschillende haarbehandelingen en het creëren van kapsels en ontwikkelt de theoretische kennis van haarproducten. Je leert denken en werken vanuit competenties die je doen groeien als professioneel kapper die in team kan werken. JOUW TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Na het zesde jaar van het secundair onderwijs kan je starten als medewerker in een kapsalon. Wil je het diploma secundair onderwijs behalen, dan is het zevende specialisatiejaar haarstilist een logische stap. Het behalen van het diploma secundair onderwijs maakt meer mogelijk op het vlak van tewerkstelling of in functie van vervolgopleidingen. TOELATINGSVOORWAARDEN EN GETUIGSCHRIFTEN Tweede graad: tweede leerjaar van de eerste of beroepsvoorbereidend leerjaar met vrucht beëindigd hebben. Aan het einde van de tweede graad: getuigschrift van de tweede graad van het secundair onderwijs. Derde graad: tweede graad van het secundair onderwijs met vrucht beëindigd hebben. Aan het einde van het tweede leerjaar van de derde graad: studiegetuigschrift. Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

TWEEDE GRAAD HAARZORG DERDE GRAAD HAARZORG Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project algemene vakken Frans Omgangskunde Leerbegeleiding/coaching Plastische opvoeding Realisatie haarzorg 3e jaar 2 2 6 2 2 1 2 18 35 4e jaar 2 2 6 2 2 1 2 18 35 Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project algemene vakken Frans Engels Leerbegeleiding/coaching Plastische opvoeding Realisatie haarzorg, stage 5e jaar 2 2 4 2 1 1 2 22 36 6e jaar 2 2 4 2 1 1 2 22 36 In de tweede graad haarzorg leer je belangrijke vaardigheden in de algemene vakken en vakkundig werken en denken in praktijkvakken. Je ontdekt vakken als: Project algemene vakken (PAV) In PAV worden basisvaardigheden voor wiskunde, Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis thematisch en realistisch ingeoefend. Je volgt ook de actualiteit en leert vlot ICT te gebruiken. Realisaties haarzorg Je leert de basistechnieken voor haarverzorging en voert ze uit op oefenhoofd, medeleerlingen en soms op modellen. Je ontdekt hoe je een klant op aangename manier onthaalt en begeleidt. Je groeit in uitvoeren van haarverzorging voor dames: brushing, kleuren volgens verschillende technieken, verschillende snitten, permanent, ... Dit leer je uitvoeren met de ondersteuning van een werkmodel en binnen een welbepaalde tijd. Je leert zorgzaam en correct de producten, de haardroger en de krul-en stijltang te gebruiken. In de derde graad haarzorg combineer je een brede vorming met de beroepsgerichte component. Dit doe je in vakken als: Project algemene vakken (PAV) In PAV worden Nederlands, wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis geïntegreerd tot één vak waarin thematisch wordt gewerkt. Je leert kritisch denken en de maatschappij en actualiteit begrijpen. Realisaties haarzorg Je vervolmaakt je in de basistechnieken voor haarverzorging. Nieuw zijn: ‘baardverzorging’ en ‘heren- en kindersnit’. Je ontdekt meerdere en complexere technieken. Je verwerft de nodige theoretische kennis voor het kleuren, leert deze uitvoeren en wordt steeds handiger in het bedienen van de ruime waaier aan apparatuur. Je maakt zelfstandig een behandelingsplan op voor je klant en kan klanten naast onthalen en begeleiden ook correct adviseren en diensten en producten verkopen. Je leert hierbij vlot gebruik maken van de computer voor het opvolgen van het klantenbestand, en het afrekenen. Je leert verantwoordelijkheid nemen voor het onderhoud van het salon en het salonlinnen en het regelen van telefonische afspraken. Hand- en gelaatsverzorging Je leert de basistechnieken van deze verzorging toepassen bij jezelf of als extraatje voor de klant in het kapsalon. Beroepsleven & stage Je leert de verschillende technieken toepassen in salonsituaties en tijdens de stages in kapsalons in de regio. Via deze stages krijg je volop kansen om praktijkervaring op te doen in je toekomstige werkomgeving. Je neemt volop deel aan de salonactiviteiten en je leert nieuwe technieken kennen en toepassen. In het laatste jaar toon je op een persoonlijke en zelfstandige manier je competenties binnen je studierichting in de geïntegreerde proef (GIP).

SPECIALISATIEJAAR HAARSTILIST Neem je graag initiatief? Heb je een passie voor haarstilering? Kan je vlot zelfstandig beslissingen nemen? Wil je je vervolmaken in een beroepsgerichte richting met veel verantwoordelijkheid en een algemene basisvorming? In het specialisatiejaar Haarstilist verwerf je professionele kennis op het vlak van kapselstilering, leer je nieuwe technieken aan, volg je de nieuwe modelijnen op de voet en verwerf je de noodzakelijke kennis voor het zelfstandig uitbaten van een salon. Dit jaar biedt je de ideale voorbereiding op een commerciële functie in de kapperswereld en/ of het runnen van een eigen kapsalon en toont je de weg naar een beroep in de kapperswereld: zelfstandige kapper, gerant, franchisenemer, ... Facetten als creativiteit, organisatievermogen, samenwerking en contactvaardigheid zijn onontbeerlijk binnen de opleiding. JOUW TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Na het behalen van je diploma secundair onderwijs kan je starten als als kappermedewerker, kappergerant of zelfstandig kapper. Je kan een aansluitende Se-n-se opleiding volgen en je zo verder specialiseren in bijvoorbeeld grime of esthetische lichaamsverzorging. In bepaalde richtingen van het hoger onderwijs mag je in een aansluitende professionele bachelor starten. Er zijn ook opleidingsmogelijkheden in het Volwassenonderwijs, bij Syntra, de VDAB, … TOELATINGSVOORWAARDEN EN GETUIGSCHRIFTEN Het zesde jaar secundair onderwijs met vrucht hebben beëindigd in Het zesde jaar secundair onderwijs met vrucht hebben beëindigd in een overeenstemmende studierichting: - BSO Haarzorg - TSO Schoonheidsverzorging Voor BSO-afgestudeerden: diploma secundair onderwijs Voor TSO afgestudeerden: studiegetuigschrift van het zevende specialisatiejaar. Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

SPECIALISTATIEJAAR HAARSTILIST Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project Engels Frans Project algemene vakken Salonorganisatie Salonbeheer Stage kapsalon Praktijk leersalon Ondernemend project 2 2 8 8 2 6 4 2 34 Project Onder de noemer “Project 7” worden de algemene vakken PAV, Frans en Engels op een dynamische manier vak- en klasoverschrijdend aangeboden. Ieder zijn talent wordt naar waarde geschat en ingezet. Stelselmatig denk je zelf mee over het lesgebeuren en werk je op zelfstandige basis enkele projecten uit die je blik op onze boeiende, ingewikkelde en snel veranderende samenleving kunnen verruimen. Zo regel je onder andere een dag vrijwilligerswerk naar keuze (in het kader van Youca) en krijg je inspraak en verantwoordelijkheid bij het plannen van de uitstappen tijdens het schooljaar. Je kan je daarbij laten leiden door de ambitie om na het zevende jaar te gaan werken en op eigen benen te staan of verdere studies aan te vatten. Je wordt daarenboven gecoacht door drie leerkrachten. Dankzij deze co-teaching krijg je de kans om regelmatig op niveau te werken voor de vreemde talen. Je verdiept je kennis en je begrijpt en leert je uitdrukken in Frans en Engels in dagelijkse situaties binnen de praktijk van … De actualiteit, het verleden en heden worden vanuit breed maatschappelijke thema’s in het vak PAV (project algemene vakken) aangebracht. Beroepsleven & stage Je komt in contact met specialisten uit de beroepsrealiteit. Gastsprekers geven sessies over specifieke aspecten van het beheer van een kapsalon. Beursbezoeken, demonstraties, deelname aan wedstrijden, ... maken deel uit van de opleiding. Ook de stages in een echt kapsalon brengen je veel praktijkervaring bij. Tijdens de wekelijkse stage leer je je aanpassen aan de specifieke eisen van het kapsalon. Werken aan tempo, kwaliteit en omgang met klanten blijven de hoofddoelstellingen. Tijdens de blokstage aan het einde van het schooljaar, toets je de ervaring van het leersalon aan de realiteit. Gedurende twee weken krijg je de kans heel wat facetten van het beheer van een salon mee te maken en te doorgronden. Praktijkervaring in het eigen leersalon Het eigen leersalon maakt de opleiding levensecht. Na veel overleg en samenwerking met je collega’s-studenten start je een eigen salon. Dit project loopt als een rode draad doorheen de opleiding. Het salon wordt opgestart na een grondige studie van de budgettering, de inrichting, de kostenraming, de aankopen, ... Tijdens de uitbating leer je de werkzaamheden in het leersalon organiseren, coördineren en toezien op de uitvoering ervan. Aan het einde van het schooljaar sluit het leersalon af: de inventaris wordt opgemaakt en de resultaten worden geëvalueerd. Gedurende dit proces ontwikkel je de theoretische kennis voor de uitbating en het administratieve beheer van een salon in het ondernemend project. De kennis van informatica is hierbij noodzakelijk. Je toont ook op een persoonlijke en zelfstandige manier je competenties uit dit specialisatiejaar in de geïntegreerde proef (GIP).

MODEREALISATIE EN -PRESENTATIE (2e graad) MODEREALISATIE EN VERKOOP (3e graad) Spreken deze items je aan: Lifestyle, modetrends, moderealisatie, retouches, productpresentatie en verkoop? Droom je ervan om als echte kleermaker of modeverkoper op maat en vraag van de klant te werken? Dan sla jij met deze richting de juiste weg in. ‘Mode/fashion’ is hip en cool. Maar mode is meer dan kleding maken alleen. Het is een lifestyle waar je aandacht moet hebben voor en kennis van kleur, stijl, pasvorm, technieken, materialen, kleding, retouches, productie, interieurs, presenteren, communiceren, ICT, … De opleiding focust zich op deze lifestyle waardoor je polyvalent wordt in de maatschappij. Je leert creatief, actief en probleemoplossend te denken en te handelen. Het ontwikkelen en realiseren van modische werkstukken wordt gezien als middel om technische vaardigheden, kennis en attitudes te verwerven, zoals het gevoel voor lifestyle, esthetiek, commerciële gerichtheid, kennis van de mode- en interieursector. Om je de kans te geven hierin te groeien naar zelfstandigheid wordt er veel geïntegreerd gewerkt tussen praktijk en theorie. JOUW TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Na het zesde jaar van het secundair onderwijs kan je starten als medewerker in de mode-, retouche- of verkoopsector. Wil je het diploma secundair onderwijs behalen, dan is het specialisatiejaar Modespecialisatie en trendstudie een logische stap. Het behalen van het diploma secundair onderwijs maakt meer mogelijk op het vlak van tewerkstelling of in functie van vervolgopleidingen. TOELATINGSVOORWAARDEN EN GETUIGSCHRIFTEN Tweede graad: tweede leerjaar van de eerste of beroepsvoorbereidend leerjaar met vrucht beëindigd hebben. Aan het einde van de tweede graad: getuigschrift van de tweede graad van het secundair onderwijs. Derde graad: tweede graad van het secundair onderwijs met vrucht beëindigd hebben. Aan het einde van het tweede leerjaar van de derde graad: studiegetuigschrift. Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

TWEEDE GRAAD DERDE GRAAD Vakken Godsdienst Project algemene vakken Frans Lichamelijke opvoeding Plastische opvoeding Leerbegeleiding/coaching Praktijk voeding verzorging CPL communicatie presentatie & lifestyle Modepraktijk, studie en vormgeving 11 35 11 35 MODEREALISATIE EN -PRESENTATIE 3e jaar 2 6 2 2 2 1 2 7 4e jaar 2 6 2 2 2 1 2 7 Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project algemene vakken Frans Engels Leerbegeleiding/coaching CPL communicatie presentatie & lifestyle stage Modepraktijk studie & vormgeving stage Retouches of modellen maken/stage 7 6 36 7 6 36 MODEREALISATIE EN VERKOOP 5e jaar 2 2 4 2 2 1 10 6e jaar 2 2 4 2 2 1 10 In de tweede graad ‘moderealisatie en -presentatie’ leer je belangrijke vaardigheden in ‘algemene vakken’. In de praktijk vormen ‘Commerciële Presentatie en Lifestyle’, waarbij een bredere vorming wordt nagestreefd, en het luik ‘Mode’, met het accent op de technische aspecten en vaardigheden, de belangrijkste componenten om jullie voor te bereiden op de derde graad. Je ontdekt vakken als: Project Algemene vakken (PAV): Hier worden basisvaardigheden voor wiskunde, Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis thematisch en realistisch geoefend. Je volgt de actualiteit en leert vlot ICT te gebruiken. ‘Commerciële Presentatie en Lifestyle (CPL)’ is een vak waarin projectmatig en conceptueel gewerkt wordt. Diverse items van de mode- en interieursector zoals lifestyle, esthetiek, commerciële gerichtheid, verkoop- en presentatietechnieken, ICT-vaardigheden, trends, … komen aan bod. Het vak ‘Mode’ focust op technische vaardigheden voor het vervaardigen van mode-, interieurartikelen en accessoires. Belangrijk is dat het modische aspect steeds centraal staat hiervoor wordt samengewerkt met CPL. Het doel is dat je op het einde van de tweede graad een aantal werkstukken zelfstandig kunt uitvoeren met aandacht voor afwerking, recycling en upcycling, budget ... In de derde graad ‘moderealisatie en -verkoop’ combineer je een brede vorming met de beroepsgerichte component. Tijdens specifieke vakken gaan we meer projectmatig en conceptueel werken. Er wordt gewerkt vanuit lifestyle, waar mode deel van uit maakt. Het klant- en teamgericht leren werken, verantwoordelijkheid voor de eigen taak en het respect voor het werk van medeleerlingen zijn hierin essentieel. Dit doe je in vakken als: Project Algemene vakken (PAV): Hier worden Nederlands, aardrijkskunde en wiskunde geîntegreerd tot één vak waarin thematisch gewerkt wordt. Je leert kritisch te denken, de actualiteit en de maatschappij te begrijpen. De verworven technieken uit de tweede graad worden uitgebreid en verfijnd. Je leert diverse technieken om moderealisaties uit te voeren en de knepen van het vak om prototypes te stikken of retouches uit te voeren en te communiceren met de klant. Mondelinge en visuele communicatie, alsook ICT aspecten spelen hierbij een belangrijke rol. Belangrijke studieonderdelen zijn: het weldoordacht en creatief presenteren van diverse artikelen, promotiebeleid uitwerken, klanten- en productkennis verwerven, klanten adviseren, concrete verkoopsituaties analyseren … Door het realiseren van mode-artikelen zoals kleding en accessoires verwerf je voldoende vaardigheden en inzichten om te kunnen toepassen op een productielijn of retouches. Door de stages in een confectieatelier, mode-, retouche- of interieurzaak kom je in contact met de verwachtingen die de arbeidsmarkt stelt en krijgen je de kans om de verworven kennis toe te passen en uit te breiden in reële situaties.

SPECIALISATIEJAAR MODESPECIALISATIE EN TRENDSTUDIE Ben jij een ondernemer? In dit specialisatiejaar willen we je opleiden zodat je hierna zelfstandig kan functioneren in een confectiebedrijf, retouchebedrijf, winkel of een eigen zaak. Er wordt veel aandacht geschonken aan de creatieve, oplossingsgerichte vaardigheden die voor deze beroepen noodzakelijk zijn. Vaktechnisch inzicht, lifestyle, trends, productpresentatie, verkoopsituaties, visual merchandising, ICT-vaardigheden, commercieel en economische basis voor een eigen zaak zijn maar een kleine greep uit de waaier van wat jij hier gaan leren. Niet alleen je creatief talent wordt ontwikkeld, maar talent krijgt hier ook een kans om ontdekt te worden. Bij het ondernemerschap ontdek je je eigen sterktes en kan je deze verder ontwikkelen. Je werkt onder andere zelfstandig en vakkundig mee in een conceptwinkel met een retoucheafdeling waar homemade textiel realisaties worden verkocht. Je verzorgt contacten met klanten in een verkoopomgeving. We streven ernaar dat je op het einde van dit specialisatiejaar een plaats vindt op de arbeidsmarkt of klaar bent voor een opleiding secundair na secundair als je je graag wil specialiseren JOUW TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Na het behalen van je diploma secundair onderwijs kan je starten als modeverkoper in de distributiesector, retoucheuse, of als assisterend medewerker in de productieafdeling van een confectiebedrijf. Je kan een aansluitende Se-n-se opleiding volgen en je zo verder specialiseren in creatie en patroonontwerpen. In bepaalde richtingen van het hoger onderwijs mag je in een aansluitende professionele bachelor starten. Er zijn ook opleidingsmogelijkheden in het Volwassenonderwijs, bij Syntra, de VDAB, … TOELATINGSVOORWAARDEN EN GETUIGSCHRIFTEN Het zesde jaar secundair onderwijs met vrucht hebben beëindigd in overeenstemmende studierichting uit het studiegebied mode. Voor BSO-afgestudeerden: diploma secundair onderwijs Voor TSO of KSO-afgestudeerden: studiegetuigschrift van het zevende specialisatiejaar. Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

SPECIALISATIEJAAR MODESPECIALISATIE EN TRENDSTUDIE Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project Engels Frans Project algemene vakken Plastische opvoeding Mode Commercieel communiceren Mode Ondernemend Project Retouche 32 2 2 8 Praktijkervaring in de eigen mode- of retouchezaak De eigen mode- of retouchezaak maakt de opleiding levensecht. Je start hiermee na veel overleg en samenwerking met je collega’s studenten. 2 18 Je leert klant- en teamgericht werken en de verantwoordelijkheid voor je eigen taken opnemen. Het tactvol leren omgaan met klanten, en collega’s gidst je bij de organisatie om vanuit een goede teamspirit jullie mode- of retouchezaak op te bouwen. Tijdens de uitbating leer je zelfstandig en vakkundig werken. Je verwerft inzicht in de aankleding, de uitbating en het commercieel communiceren binnen een eigen retouchezaak. Gedurende dit proces ontwikkel je de theoretische kennis voor de uitbating en het administratieve beheer van een mode- of retouchezaak in het ondernemend project. De kennis van informatica is hierbij noodzakelijk. Je toont ook op een persoonlijke en zelfstandige manier je competenties uit dit specialisatiejaar in de geïntegreerde proef (GIP). Project Onder de noemer “Project 7” worden de algemene vakken PAV, Frans en Engels op een dynamische manier vak- en klasoverschrijdend aangeboden. Ieder zijn talent wordt naar waarde geschat en ingezet. Stelselmatig denk je zelf mee over het lesgebeuren en werk je op zelfstandige basis enkele projecten uit die je blik op onze boeiende, ingewikkelde en snel veranderende samenleving kunnen verruimen. Zo regel je onder andere een dag vrijwilligerswerk naar keuze (in het kader van Youca) en krijg je inspraak en verantwoordelijkheid bij het plannen van de uitstappen tijdens het schooljaar. Je kan je daarbij laten leiden door de ambitie om na het zevende jaar te gaan werken en op eigen benen te staan of verdere studies aan te vatten. Je wordt daarenboven gecoacht door drie leerkrachten. Dankzij deze co-teaching krijg je de kans om regelmatig op niveau te werken voor de vreemde talen. Je verdiept je kennis en je begrijpt en leert je uitdrukken in Frans en Engels in dagelijkse situaties binnen de praktijk van … De actualiteit, het verleden en heden worden vanuit breed maatschappelijke thema’s in het vak PAV (project algemene vakken) aangebracht. Beroepsleven & stage Tijdens je stages kom je in contact met specialisten uit de beroepsrealiteit en evolueer je in modebewust zijn en in je commerciële aanpak. Je verdiept je in het volgen van modetrends, nieuwe technologieën, textiele materialen en technieken. In de praktijklessen realiseer je kleding op maat voor de klant, je leert hierbij afwerkingstechnieken die ook nuttig zijn om retouches uit te voeren in de mode- of retouchezaak op school of tijdens je stage.

PUBLICITEIT EN ETALAGE (2e graad) PUBLICITEITSGRAFIEK (3e graad) Bekijk je graag etalages? Ben je geboeid door reclame en publiciteit in het straatbeeld? Heb je zin voor schoonheid en ben je creatief handig? Wil je groeien in een praktische richting met veel afwisseling en een algemene basisvorming? De studierichting Publiciteit bevat een afwisseling tussen een brede algemene vormende basis en beroepsgerichte praktijk. Je ontwikkelt de vaardigheden en technische kennis die je nodig hebt in de wereld van reclame en publiciteit. Je leert specifieke technieken om affiches, logo’s, verpakkingen of illustraties uit te werken. Je groeit in het omzetten van ideeën van opdrachtgevers in uitvoerbare projecten. Je verwerft daarbij de nodige theoretische kennis van de reclamewereld en leert omgaan met de actualiteit en trends in een snel veranderende maatschappij. JOUW TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Na het zesde jaar van het secundair onderwijs kan je starten als medewerker binnen de grafische sector in drukkerijen en publicitaire bedrijven. Wil je het diploma secundair onderwijs behalen, dan is het specialisatiejaar Publiciteit & illustratie een logische stap. Het behalen van het diploma secundair onderwijs maakt meer mogelijk op het vlak van tewerkstelling of in functie van vervolgopleidingen. TOELATINGSVOORWAARDEN EN GETUIGSCHRIFTEN Tweede graad: tweede leerjaar van de eerste of beroepsvoorbereidend leerjaar met vrucht beëindigd hebben. Aan het einde van de tweede graad: getuigschrift van de tweede graad van het secundair onderwijs. Derde graad: tweede graad van het secundair onderwijs met vrucht beëindigd hebben. Aan het einde van het tweede leerjaar van de derde graad: studiegetuigschrift. Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

TWEEDE GRAAD PUBLICITEIT EN ETALAGE DERDE GRAAD PUBLICITEITSGRAFIEK Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project algemene vakken Frans Leerbegeleiding/coaching Publiciteit en etalage Kunstinitiatie Beeldcreatie Publicitair design Print & sign Etaleren en productpresentatie 35 35 3e jaar 2 2 6 2 1 22 4e jaar 2 2 6 2 1 22 Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project algemene vakken Frans Engels Leerbegeleiding/coaching Kunstinititatie Waarnemingstekenen Publiciteitsvormgeving Manueel Computer Studie van de publiciteit Stage (in het 6e jaar) 36 36 5e jaar 2 2 4 2 2 1 2 4 17 6e jaar 2 2 4 2 2 1 2 3 18 In de tweede graad Publiciteit en etalage leer je belangrijke vaardigheden in de algemene vakken en creatief werken en denken in praktijkvakken. Je ontdekt vakken als: Project algemene vakken (PAV) In PAV worden basisvaardigheden voor wiskunde, Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis thematisch en realistisch ingeoefend. Je volgt ook de actualiteit en leert vlot ICT te gebruiken. Publiciteit en etalage Je leert met kleuren, compositie, vormen, typografie... spelen. Je wordt getraind in het tekenen van wat je rondom je ziet en gebruikt hiervoor (kleur-)potlood, pen, inkt, verf, pastel en grafische computerprogramma’s. Je oefent in het ontwerpen van zowel logo’s, affiches, folders, wenskaarten, illustraties als reclameborden en -verpakkingen. Daarnaast zoek je ook naar aantrekkelijke composities en opbouwmogelijkheden van etalages. In de derde graad Publiciteitsgrafiek combineer je een brede algemene vorming met de beroepsgerichte component. Dit doe je in vakken als: Project algemene vakken (PAV) In PAV worden Nederlands, wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis geïntegreerd tot één vak waarin thematisch wordt gewerkt. Je leert kritisch denken en de maatschappij en actualiteit begrijpen. Publiciteitsvormgeving Je ontwikkelt de vaardigheden om een creatief publicitair ontwerp te maken en te vertalen in een technisch uitvoerbaar ontwerp. Je leert werken naar een doelgroep. De kennis, vaardigheden en attitudes die je daarvoor nodig hebt verwerf je in praktische opdrachten. Je maakt kennis met hedendaagse typografie, illustratie-stijlen, presentatiemogelijkheden en vormgeving.Hierbij ligt de klemtoon op ontwerp en presentatie met oog voor digitale uitvoering.De vakken waarnemingstekenen en kunstinitiatie vormen een belangrijke ondersteuning in het zoekproces naar uitvoerbaar grafisch 2Den 3D-materiaal.Beroepsleven & stageIn het vijfde jaar zijn er bedrijfsbezoeken. Je bezoekt drukkerijen en grafische diensten. In het zesde jaar loop je drie weken stage waardoor je kennis maakt met een uitgebreid pakket aan activiteiten die er binnen de grafische- en reclamesector zijn. In het laatste jaar toon je op een persoonlijke en zelfstandige manier je competenties binnen je studierichting in de geïntegreerde proef

SPECIALISATIEJAAR PUBLICITEIT & ILLUSTRATIE Ben je geboeid door reclame en publiciteit in het straatbeeld? Hoe je ervan op computer te ontwerpen? Kan je vlot zelfstandig beslissingen nemen? Wil je je vervolmaken in een beroepsgerichte richting met veel verantwoordelijkheid en een algemene basisvorming? In het specialisatiejaar Publiciteit en illustratie leer je publiciteit te analyseren en begrijpen in al haar vormen. Je leert er een ontwerp uit te werken van bij de voorbereiding tot het definitieve eindresultaat bij de klant. De focus ligt op het ontwerpen van publicitaire opdrachten op maat van de klant. Je specialiseert je in digitale toepassingen en illustratie. JOUW TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Na het behalen van je diploma secundair onderwijs kan je starten als nettekenaar en uitvoerende kracht binnen grote drukkerijen, publicitaire bedrijven en ontwerpbureaus. Je kan een aansluitende Se-n-se opleiding volgen en je zo verder specialiseren in bijvoorbeeld audiovisuele of grafische vormgeving. In bepaalde richtingen van het hoger onderwijs mag je in een aansluitende professionele bachelor starten. Er zijn ook opleidingsmogelijkheden in het Volwassenonderwijs, bij Syntra, de VDAB, … TOELATINGSVOORWAARDEN EN GETUIGSCHRIFTEN Het zesde jaar secundair onderwijs met vrucht hebben beëindigd in een overeenstemmende studierichting: - BSO Publiciteitsgrafiek - BSO Reclame - KSO Toegepaste beeldende kunst - KSO Artistieke opleiding. Voor BSO-afgestudeerden: diploma secundair onderwijs Voor TSO of KSO-afgestudeerden: studiegetuigschrift van het zevende specialisatiejaar. Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

SPECIALISATIEJAAR PUBLICITEIT EN ILLUSTRATIE Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project Engels Frans Project algemene vakken Publicitair en illustratief ontwerp Manueel Computer Studie van de publiciteit Stage 32 Project Onder de noemer “Project 7” worden de algemene vakken PAV, Frans en Engels op een dynamische manier vak- en klasoverschrijdend aangeboden. Ieder zijn talent wordt naar waarde geschat en ingezet. Stelselmatig denk je zelf mee over het lesgebeuren en werk je op zelfstandige basis enkele projecten uit die je blik op onze boeiende, ingewikkelde en snel veranderende samenleving kunnen verruimen. Zo regel je onder andere een dag vrijwilligerswerk naar keuze (in het kader van Youca) en krijg je inspraak en verantwoordelijkheid bij het plannen van de uitstappen tijdens het schooljaar. Je kan je daarbij laten leiden door de ambitie om na het zevende jaar te gaan werken en op eigen benen te staan of verdere studies aan te vatten. Je wordt daarenboven gecoacht door drie leerkrachten. Dankzij deze co-teaching krijg je de kans om regelmatig op niveau te werken voor de vreemde talen. Je verdiept je kennis en je begrijpt en leert je uitdrukken in Frans en Engels in dagelijkse situaties binnen de praktijk van … De actualiteit, het verleden en heden worden vanuit breed maatschappelijke thema’s in het vak PAV (project algemene vakken) aangebracht. Beroepsleven & stage Met open vizier volg je de evolutie in de publiciteitssector in studiebezoeken aan beurzen, bedrijven en musea. Je gaat vijf weken, gesplitst in twee periodes op stage. Tijdens deze stageweken ligt de klemtoon op de ontwerpfase en/of opmaak. 2 2 8 Beroepsgerichte praktijk op school In de praktijklessen staat de verdere toepassing van de gekende basistechnieken centraal. Je verdiept je kennis op het vlak van kleur, compositie, typografie, waarneming en illustratie en gebruikt passende artistieke, grafische, plastische en publicitaire technieken; 20 Je vervolmaakt je in het gebruik van actuele grafische pakketten. Je leert verder je eigen werk kritisch benaderen; open staan voor overleg tijdens briefing en/of voorstelling van je ontwerp en duidelijk je persoonlijk idee verwoorden. Je toont daarbij steeds je bereidheid je aan te passen aan de wensen van de klant. Je toont ook op een persoonlijke en zelfstandige manier je competenties uit dit specialisatiejaar in de geïntegreerde proef (GIP).

OFFICE & RETAIL (VERKOOP) (2e graad) RETAIL (VERKOOP) optie VISUAL MERCHANDISING (3e graad) Ben je vriendelijk en vlot in stijl en voorkomen? Heb je zin om een breed gamma aan verkooptaken uit te voeren? Bekijk je met plezier mooie etalages? Wil je groeien in een praktische richting met veel afwisseling en een algemene basisvorming? De studierichting Verkoop bevat een afwisseling tussen een brede algemene vormende basis en beroepsgerichte praktijk. Je ontwikkelt de vaardigheden en technische kennis die je nodig hebt in de boeiende en snel veranderende wereld van de retail. Je leert specifieke technieken om een professionele productpresentatie en etalage te realiseren. Je groeit in het ontwikkelen van een klantvriendelijke en communicatieve houding. Je verwerft de nodige theoretische kennis om de voorraad te beheren en met de computerkassa te werken. JOUW TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Na het zesde jaar van het secundair onderwijs kan je starten als verkoopmedewerker, als balieverkoper zowel in detailhandel als in groothandel. Wil je het diploma van secundair onderwijs behalen, dan is het specialisatiejaar Winkelbeheer en etalage een logische stap. Het behalen van het Diploma Secundair Onderwijs maakt meer mogelijk op het vlak van tewerkstelling of in functie van vervolgopleidingen. TOELATINGSVOORWAARDEN EN GETUIGSCHRIFTEN Tweede graad: tweede leerjaar van de eerste of beroepsvoorbereidend leerjaar met vrucht beëindigd hebben. Aan het einde van de tweede graad: getuigschrift van de tweede graad van het secundair onderwijs. Derde graad: tweede graad van het secundair onderwijs met vrucht beëindigd hebben. Aan het einde van het tweede leerjaar van de derde graad: studiegetuigschrift. Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

TWEEDE GRAAD DERDE GRAAD Vakken Godsdienst Project algemene vakken Lichamelijke opvoeding Frans Engels Nederlandse communicatieve vaardigheden Administratie en retail (verkoop) Administratie en retail (kantoor) Visual merchandising/logistiek OFFICE & RETAIL (VERKOOP) 3e jaar 2 6 2 4 3 2 4 6 3 32 4e jaar 2 6 2 4 3 2 4 6 3 32 In de tweede graad office & retail leer je belangrijke vaardigheden in de algemene vakken en commercieel werken en denken in specifieke vakken. Je ontdekt vakken als: Project algemene vakken (PAV) In PAV worden basisvaardigheden voor wiskunde, Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis thematisch en realistisch ingeoefend. Je volgt ook de actualiteit en leert vlot ICT te gebruiken. Administration & Retail Je krijgt les in een kantoorklas en in een winkelklas en leert al doende in vele projecten en actieve opdrachten. In de lessen administratie leer je handelsdocumenten invullen en gebruiken, een eenvoudige boekhouding bijhouden en vlot werken met pc volgens de nbn-normen. Je wordt ICT-vaardig voor het nauwkeurig uitvoeren van vele administratieve secretariaatstaken zoals klasseren en mailverkeer correct opvolgen. In de lessen verkoop leer je goederen in ontvangst nemen, verwerken, aanvullen en presenteren in de winkel. Je leert vlot klanten aan te spreken, informeren en service verlenen. Frans en Engels Er wordt sterk geoefend op het begrijpen en spreken van Frans en Engels in concrete situatie in het dagelijks leven en in de praktijk van de verkoop. Vakken RETAIL (VERKOOP) OPTIE VISUAL MERCHANDISING 5e jaar Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project algemene vakken Frans Engels Zakelijke communicatie Nederlands Leerbegeleiding/coaching Basismodule retail, stage Visual merchandising, stage 2 2 4 3 2 2 1 12 8 36 6e jaar 2 2 4 3 2 1 15 7 36 In de derde graad Retail, optie Visual merchandising combineer je een brede vorming met de beroepsgerichte component. Dit doe je in vakken als: Project algemene vakken (PAV) In PAV worden Nederlands, wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis geïntegreerd tot één vak waarin thematisch wordt gewerkt. Je leert kritisch denken en de maatschappij en actualiteit begrijpen. Retail Bij retail leer je in de winkelklas, op werkplekleren en op stage de taken van een retailmedewerker op praktijkgerichte wijze: Je leert verkopen, kassa- en goederen beheren, presenteren, adviseren en service verlenen aan klanten. Daarbij oefen je voortdurend in het vlotte gebruik van de computer voor tekstverwerking, elektronisch rekenblad en lay-out van publicaties en folders. Visual Merchandising Je ontwikkelt je creativiteit door etalages te maken en presentaties in de winkel te verzorgen. Je oefent in de winkelklas, de etalageklas en op de winkelvloer op praktijkgerichte wijze. Frans en Engels In het uitgebreid pakket talen ligt de klemtoon op het verbale aspect. Een vlot gesprek voeren met een klant in het Frans en in het Engels wordt uitvoerig getraind. Beroepsleven & stage Er zijn verschillende observaties en bedrijfsbezoeken in de retailsector. In het vijfde jaar ga je een halve dag per week op retailstage, in het zesde jaar een volledige dag per week. Drie weken per schooljaar ga je op VIM stage. In het laatste jaar toon je op een persoonlijke en zelfstandige manier je competenties binnen je studierichting in de geïntegreerde proef (GIP).

SPECIALISATIEJAAR WINKELBEHEER EN ETALAGE Ben je vlot en sociaal? Kan je zelfstandig beslissingen nemen? Ben je sterk en nauwkeurig in het organiseren? Wil je je vervolmaken in een beroepsgerichte richting met veel verantwoordelijkheid en een algemene basisvorming? Het specialisatiejaar Winkelbeheer en etalage biedt je de ideale leidraad om later een commerciële en/of administratieve functie in de detailhandel te bekleden. Je verwerft kennis rond de verschillende beheersaspecten: opvolgen van de voorraad, het commercieel assortiment, berekening van prognoses, ... Een modern winkelbedrijf runnen vergt knowhow op allerlei vlakken: een inslaande reclame, de geschikte kredietvorm, kostenberekening, ... Dit jaar opent de weg naar diverse functies in de retailsector: eerste verkoper, afdelingshoofd, gerant, franchisenemer, zelfstandig winkelier, ... Facetten als creativiteit, organisatievermogen, samenwerking en contactvaardigheid zijn onontbeerlijk binnen de opleiding. JOUW TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Na het behalen van je diploma secundair onderwijs kan je starten als eerste verkoper, afdelingsverantwoordelijke of floormanager, gerant, assistent van de filiaalleider, ... Je kan een aansluitende Se-n-se opleiding volgen en je zo verder specialiseren in bijvoorbeeld verkoop en distributie. Je mag ook starten in een HBO5 opleiding als winkelmanagement of logistiek. In bepaalde richtingen van het hoger onderwijs mag je in een aansluitende professionele bachelor starten. Er zijn ook opleidingsmogelijkheden in het Volwassenonderwijs, bij Syntra, de VDAB, … TOELATINGSVOORWAARDEN EN GETUIGSCHRIFTEN Het zesde jaar secundair onderwijs met vrucht hebben beëindigd in een overeenstemmende studierichting: - BSO Verkoop en Etalage - BSO Kantoor - BSO Mode-verkoop - TSO Handel Voor BSO-afgestudeerden: diploma secundair onderwijs Voor TSO afgestudeerden: studiegetuigschrift van het zevende specialisatiejaar. Kalkstraat 26 9100 Sint-Niklaas Tel. 03 760 41 00 [email protected] www.portusberkenboom.be

SPECIALISATIEJAAR WINKELBEHEER EN ETALAGE Beroepsgerichte praktijk op school Vakken Godsdienst Lichamelijke opvoeding Project Engels Frans Project algemene vakken Visual merchandising, stage Winkelbeheer, stage 2 2 8 De eigen leerwinkel maakt de opleiding levensecht. Na veel overleg en samenwerking met je collega’s-studenten start je een eigen winkel. Dit project loopt als een rode draad doorheen de opleiding. De winkel wordt opgestart na een grondige studie van de budgettering, de inrichting, de kostenraming, de aankopen, ... 5 15 32 Tijdens de uitbating doe je ervaring op wat verkoop, reclame en administratie betreft. Gedurende dit proces ontwikkel je de theoretische kennis voor de uitbating en het administratieve beheer van een winkel in het ondernemend project. De kennis van informatica is hierbij noodzakelijk. Aan het einde van het schooljaar sluit de leerwinkel af, de inventaris wordt opgemaakt en de resultaten worden geëvalueerd. Je toont ook op een persoonlijke en zelfstandige manier je competenties uit dit specialisatiejaar in de geïntegreerde proef (GIP). Project Onder de noemer “Project 7” worden de algemene vakken PAV, Frans en Engels op een dynamische manier vak- en klasoverschrijdend aangeboden. Ieder zijn talent wordt naar waarde geschat en ingezet. Stelselmatig denk je zelf mee over het lesgebeuren en werk je op zelfstandige basis enkele projecten uit die je blik op onze boeiende, ingewikkelde en snel veranderende samenleving kunnen verruimen. Zo regel je onder andere een dag vrijwilligerswerk naar keuze (in het kader van Youca) en krijg je inspraak en verantwoordelijkheid bij het plannen van de uitstappen tijdens het schooljaar. Je kan je daarbij laten leiden door de ambitie om na het zevende jaar te gaan werken en op eigen benen te staan of verdere studies aan te vatten. Je wordt daarenboven gecoacht door drie leerkrachten. Dankzij deze co-teaching krijg je de kans om regelmatig op niveau te werken voor de vreemde talen. Je verdiept je kennis en je begrijpt en leert je uitdrukken in Frans en Engels in dagelijkse situaties binnen de praktijk van … De actualiteit, het verleden en heden worden vanuit breed maatschappelijke thema’s in het vak PAV (project algemene vakken) aangebracht. Beroepsleven & stage Je komt in contact met specialisten uit de beroepsrealiteit. Gastsprekers geven sessies over naambekendheid en reclame via social media, winkelbeveiliging, carrièreplanning, solliciteren, ... Ook de stage in de retailsector brengt je veel praktijkervaring bij. De studie van het stagebedrijf geeft je de mogelijkheid heel wat facetten van het beheer te doorgronden. Tijdens de wekelijkse stage komen de verschillende elementen geleidelijk aan bod, reflectie in de klas met medestudenten geven je een volledig beeld op de praktijk van verschillende retailers. De blokstage van drie weken aan het einde van het schooljaar vormen een uitdieping en synthese van je volledige traject.

1 Publizr

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
Home


You need flash player to view this online publication