0

bast NR.5 JAARGANG 9 DECEMBER 2023

Gedichten 6AVO Hand Een hand, alle gevoelens in één, vertellen aan mensen om je heen. Van een wijsvinger die je van liegen accuseert, tot een trotse duim die je lach activeert. Een vieze middenvinger die woede veroorzaakt, of een “pinky promise” die je helemaal warm maakt. De vijfde, die vol met liefde en geluk, de ringvinger volgt zijn naam, en je hart kan niet meer stuk. Een hand, alle gevoelens in één, vertelt aan jou, en jou alleen. Nel, 6AVO Hand voor de mond Met een hand voor de mond Verzwijgen wie in mij bestond In mijn palmen dansten lijnen Doorstromend in mijn aders Vloeiende bewegingen die stralen Lijnen die mij benamen Ik balde mijn vuisten zo breekbaar als porselein Waarom mocht ik gewoon niet mezelf zijn? Len, 6AVO

PORTUS BERKENBOOM BAST Voorwoord Elisabeth D'hollander Directeur Welkom bij de nieuwste editie van BAST, waar we de schijnwerpers richten op het bruisende hart van onze school en de verscheidenheid aan activiteiten die plaatsvinden in onze school. In de drukte van het dagelijkse lesgeven en leren, zijn het vaak deze buitengewone initiatieven die het schoolleven verrijken en verbinden. ‘Activiteiten in onze school’ is meer dan een thema; het is een viering van de diversiteit aan ervaringen die het leerproces omlijsten. In onze school willen wij onze leerlingen centraal stellen en vinden wij het belangrijk dat leerlingen en collega’s elkaar leren kennen en appreciëren en respecteren. Zo zie je hier hoe leerlingen uit de eerste graad deelnamen aan de vriendschapsdagen, de leerlingen uit al onze derde jaren aan hun groepsvorming werkten, hoe de vierdejaars op de tweedaagse in De Panne elkaar en hun leerkrachten leerden kennen via activiteiten aan zee, de 5de jaars uit de A-finaliteit deel namen aan een driedaagse activiteit, en zelfs de leerlingen uit het specialisatiejaar (7de) groepsvormende activiteiten hadden. Naast de groepsbindende activiteiten waren er in het eerste trimester activiteiten die rechtstreeks met de leerplandoelen verband houden. Omdat wij het belangrijk vinden dat leerlingen over het muurtje kijken, organiseren wij lessen en activiteiten die vakoverschrijdend zijn. De leerbedrijven zijn hier een mooie illustratie van. De leerlingen van 2A Ste(A)m maakten samen een kweekvat voor codepode en artemia (voer voor de vissen in ons aquarium). De cijfers worden verwerkt in wiskunde. Dit was een mooi STEM-project tussen (NRT) Natuur, Ruimte, Techniek en wiskunde. Al onze eerstejaars deden mee aan de verkeersweek die mee georganiseerd wordt door onze scholengemeenschap WIJS! Dat wij in PORTUS creativiteit in ons DNA hebben zie je aan de muurschilderingen van het 4de jaar in twee scholen van Sint-Niklaas, 5&6 DEPUB bezochten de illustratiebeurs Grafixx en 6 Toegepaste Beeldende Kunst bezocht Verbeke Foundation in het kader van hun geïntegreerde proef. In de zomervakantie waren schilders, verhuizers, elektriciens en loodgieters druk in de weer om de lokalen in de nieuwe B-blok (de oude lokalen van Mozaïek) klaar te maken voor gebruik: nieuw modern schoolmeubilair, een moderne ICTomgeving en frisse kleuren in alle klassen en gangen van het gelijkvloers t/m de 2de verdieping, een nieuw onthaal (aan nr. 30) en een kleurrijke traphal. Omdat wij een nieuwe richting hebben in de derde graad, nl. Schoonheidsverzorging in de A-finaliteit, werd in de F-blok een nieuw schoonheidslokaal geïnstalleerd. De mooie, maar oude lokalen in de A-blok werden met pijn in het hart systematisch leeg gemaakt om aan de moderne eisen van de brandveiligheid te voldoen. Waar tot vorig jaar het onthaal van onze school was, nl. aan de blauwe deur van de A-blok nr. 26, vind je nu een ICT-balie, waar het volledige ICT-team van Berkenboom een nieuwe thuis vindt en waar leerlingen en collega’s terecht kunnen voor vragen en hulp met hun chromebooks en laptops. Alle participatieorganen werken aan een warme school waar sterk onderwijs gegeven wordt. Lees je graag het verslag van de schoolraad waar leerlingen, leraren, ouders, oud-collega’s en directie samen overleggen? Laat het ons weten en dan bezorgen wij je het verslag. We nodigen je uit om je te laten inspireren door de levendige energie die uitgaat van onze school en hopen dat deze editie bijdraagt tot het waarderen van de cruciale rol die deze initiatieven spelen in het vormgeven van de schoolervaring. Ten slotte willen wij ook de volgende collega’s bedanken voor hun jarenlange inzet en een fijn pensioen toewensen: Stefaan Gouwy, Annemie De Wilde, Veerle Vergauwen en Conny Saelaert. Namens het hele BAST-team wens ik je een boeiende lees- en kijkervaring. Elisabeth D’hollander Directeur Agendapunten schoolraad • • • • Opstart schooljaar: evaluatie Hoe kunnen we meer ouders helpen om Smartschool te gebruiken? Kan er nog monitoraat (o.a. wiskunde) gegeven worden over de middag? Zijn ouders op de hoogte van de mogelijkheid tot gespreide betalingen? • Welke infoavond kunnen we aan de ouders aanbieden? • • • • Toiletten leerlingen: stand van zaken Bevraging ouders – voorstel directie Lokalenprobleem september 2023 7de jaren in de hervorming: stand van zaken 03

TERUGBLIK 22/23 de leerlingen aan om grenzen te verleggen en te experimenteren met verschillende materialen en technieken. De variatie in ontwerpen was opvallend, variërend van avant-garde en futuristische stukken tot elegante klassiekers en zelfs enkele duurzame en milieuvriendelijke creaties. Het hoogtepunt van de avond was de daadwerkelijke modeshow, waarin de studenten trots hun creaties presenteerden op de catwalk. De opwinding en energie in de zaal waren voelbaar terwijl het publiek enthousiast juichte voor elk model dat de catwalk betrad. Naast de indrukwekkende kledingstukken, waren er ook optredens van getalenteerde leerlingen mode die muzikaal of met choreografie aan de slag gingen en die de sfeer versterkten en de modeshow tot een ware show maakten. "Het is geweldig om te zien hoeveel inzet en creativiteit onze studenten in dit De schoolgemeenschap van PORTUS berkenboom kwam vorig schooljaar bijeen voor een onvergetelijke avond vol glamour en stijl tijdens de tweede editie van de jaarlijkse modeshow. Het evenement, dat plaatsvond in de prachtige kapel van de school, overtrof de verwachtingen van zowel deelnemers als toeschouwers en zette de creatieve talenten van de leerlingen in de schijnwerpers. De modeshow, die traditie is op PORTUS berkenboom, markeerde een hoogtepunt in het schooljaar. Leerlingen van verschillende leeftijden, van tweedejaars tot laatstejaars, zowel A-finaliteit als D-/Afinaliteit, werkten maandenlang aan het ontwerpen en creëren van hun eigen modieuze kledingstukken. Het resultaat was een indrukwekkende verzameling van unieke en trendy outfits die het publiek verbaasden en inspireerden. Enkele verschillende thema’s van vorig schooljaar, ‘Swinging Sixties’, ‘Break a move’, ‘Classic Revival’, ‘Rebel’, ‘geometric generation’, ‘project galajurk’, ‘Trends’, ‘Chanel’, ‘Breaking out’, enz… moedigden 04 PORTUS BERKENBOOM BAST modeshow

PORTUS BERKENBOOM BAST 05 evenement hebben gestopt", zei mevr. Schermie, technisch adviseur mode. "De modeshow van PORTUS berkenboom is niet alleen een viering van mode, maar ook een viering van onze gemeenschap en de talenten van onze leerlingen." De modeshow van PORTUS berkenboom was niet alleen een kans voor studenten om hun ontwerpen te presenteren, maar ook om belangrijke vaardigheden zoals teamwork, projectmanagement en zelfexpressie te ontwikkelen. Het evenement bracht de schoolgemeenschap samen en versterkte de banden tussen leerlingen, leraren en ouders. De reactie van het publiek was overweldigend positief, en velen spraken hun bewondering uit voor de creativiteit en toewijding van de jonge ontwerpers. Sommigen beschouwen de modeshow zelfs als een springplank naar een toekomstige carrière in de mode-industrie. Terwijl de lichten doofden en het publiek de kapel verliet, bleven de opwinding en het enthousiasme in de lucht hangen. De modeshow van PORTUS berkenboom heeft opnieuw bewezen dat creativiteit en innovatie binnen de muren van de school bloeien en dat de toekomst er stralend uitziet voor de getalenteerde studenten van deze instelling.

VRIENDSCHAPSDAG eerstejaars Tijdens de onthaaldagen mochten onze nieuwe leerlingen genieten van een leuke vriendschapsdag. Na een flinke wandeling moesten de leerlingen van 1A en 1B hun lunch verdienen met het smosjesspel. Na een welverdiende en lekkere middagpauze konden de klassen elkaar uitdagen met kleine spelletjes. Zo konden ze tips verzamelen want ze waren op zoek naar een leerkracht van het eerste jaar. Dankzij de schiftingsvraag had klas 1Aa gewonnen! Weet jij hoe oud onze school al is? Het was een fijne en zonnige dag! De klassen van het eerste jaar vormen een hechte groep en zijn klaar voor het schooljaar. september 3e jaar A-Finaliteit Het was leuk, we leerden er zijn voor elkaar." Bo, 3DET 06 PORTUS BERKENBOOM BAST Groepsvormingsdag

PORTUS BERKENBOOM BAST 7HS Ik vond het een leuke en sportieve dag. We hebben elkaar beter leren kennen, niet alleen haarzorg maar heel het 7de jaar. We hebben elkaar op heel wat andere manieren leren kennen dan in de schoolgebouwen. Elkaar ook leren vertrouwen door de activiteiten die voorzien werden. Ook was het leuk dat er eten voor ons werd gekocht en klaargemaakt.. Het was een warme dag voor iedereen maar toch heeft iedereen zich tot het einde goed ingezet bij alles. Ik vind het heel goed dat dit in het begin van jaar gedaan wordt. Ik merk wel een verschil voor of na de teambuilding tegenover elkaar. Het was leuk en goed georganiseerd! Hayley Heynderickx 7HS 07 GIP 6TBK Op donderdag 7 september trok 6 TBK met de fiets naar de Verbeke Foundation, een heel apart museum gelegen in de natuur van Stekene. We gingen erheen om ons te inspireren voor de start van het GIP-thema. Het werd een verrassende ontdekkingstocht tussen de kunstwerken binnen en buiten. ‘s Middags hadden we samen een grote picknick. Lekker!!!! Het was een onvergetelijke dag. TeamBuilding

3 5 A-FIN DAAGSE De opdrachten waren soms eng, maar het was wel lachen. De avonden vond ik heel tof. Ik heb, als nieuwe leerling, veel mensen leren kennen, zowel van mijn eigen klas als van andere klassen. De sfeer zat heel goed, ook met de leerkrachten was er een goed contact. Noor, 5DEPUBa De step-downhill was supercool. Genoten van het uitzicht ondertussen. De activiteiten waren leuk, het eten was goed, toffe locatie. 08 PORTUS BERKENBOOM BAST

R. DE MUSICAL reacties van leerlingen Matyas Annaert - 6TBK Persoonlijk vond ik de musical niet fantastisch. Het verhaal was op sommige momenten wat langdradig en de zang was niet altijd zo goed. De setting van het verhaal en het decor waren wel interessant. Mare Deboom - 4ABKa Ik vond het een knappe musical. Er werd heel mooi gezongen en het waren prachtige kostuums. Maud Visser - 5Mo R de musical was een onvergetelijke avond. Je komt binnen en wordt direct in een tijdcapsule gestuurd naar hun wereld. Het is het verhaal van Reinaert de vos op een heel andere en fascinerende manier. In het publiek heb je het gevoel dat je mee in de musical zit. Alles was perfect, van zang en dans tot decor en kostuum. Het is een heel interessante manier om een oud verhaal nieuw leven in te blazen, zeker een aanrader. Emmeline Maes - 5Mo R de musical was een ervaring om niet snel te vergeten. Wanneer je er arriveert word je gelijk in een andere wereld gezogen. Een wereld waar je liefst niet in belandt, maar daarom nog interessanter is om te ontdekken. Van begin tot einde bleef ik gefascineerd door alles wat er gebeurde. Kortom een fantastische musical! Ferre Van Slycken - 3DET Ik vond de musical wel leuk en interessant. Louise Vermeiren -4MRT Ik vond het een heel mooie musical . Het was de moeite waard om te komen kijken. Ik vond alles goed geacteerd. Op 27 september werden de leerlingen van 6 ABK aan de hand van een klein detail op zoektocht gestuurd in de stad naar graffiti kunstwerken.

Tweedaagse Het was een toffe tweedaagse met evenveel zand als vriendschap. Het waren leuke activiteiten waar we voldoende tijd kregen om verder te verbroederen met onze klasgenoten en andere leerlingen van de school. 4ABKc • Het was gezellig op de kamer • Het water was niet lekker • Ik wou meer gsm-tijd • Leuke activiteiten ARNO Noppe, 4DETa Het water was niet te drinken en ik vond dat er meer vrije tijd mocht zijn. Maar voor de rest was het héél leuk! Laurain Mareels, 4DETa Nog enkele reacties van 4DET: • Het was leuk! • Het was goed omdat het geen school was, de uitstap mocht wel langer. • De vrije tijd mocht langer, maar het was zeer gezellig. 010 PORTUS BERKENBOOM BAST

Een aantal klassen van het vierde jaar vertrokken op tweedaagse. Op donderdag 19 oktober namen we de trein naar De Panne. We werden om 9 uur verwacht in het station van Sint-Niklaas en namen de trein om 9.17. Toen we aankwamen in De Panne, na een lange treinrit, werd onze bagage in de auto geplaatst. We moesten nog een aantal kilometers stappen naar J-club De Panne. Eenmaal aangekomen stonden onze koffers klaar in de hal. We gingen meteen naar boven waar we de deuren van de kamers zagen, met een blad op waar de namen werden vermeld van wie waar sliep. Nadat alles verdeeld was, speelden we een kort spel per klas. We speelden spelletjes waar je elkaar moet vertrouwen. Toen werd het vertrouwen getest van de volledige klas. Toen de leuke spelletjes waren afgerond, mochten we gaan eten. Het maal was soep met broodjes en beleg. Toen we klaar waren met eten gingen we naar boven. We namen onze jas en gingen met iedereen naar het strand. De eerste opdracht was om een mooi zandkasteel te bouwen dat te maken had met je schoolrichting. Hier wonnen we niet, maar wel de andere haarzorgklas met een heel mooi kasteel. Na de wedstrijd speelden we per klas estafette, met verschillende leuke opdrachten. De leuke opdrachten waren redelijk vermoeiend, maar hierna kregen we gelukkig een koekje en een drankje. We wandelden na het eten en het drinken van ons drankje en koekje terug naar het verblijf. Eenmaal terug aangekomen in het verblijf mochten we ons gaan douche. Na het opfrissen aten we BBQ. Ik vond het persoonlijk niet zo lekker. We gingen daarna een lange nachtwandeling maken, in het donker. Ik was per ongeluk mijn zaklamp vergeten. Daarna was er een avondfeest. Om 22.45 werd er van ons verwacht dat we gingen slapen, wat we ook deden. De volgende ochtend werden we om 7 uur wakker gemaakt door luide muziek. Het was een basisschool, maar de muziek stond zo luid dat wij ook wakker werden. Verder hebben we nog een quiz gespeeld wegens het slechte weer. Daarna gingen we terug naar huis. Persoonlijk vond ik de tweedaagse leuker dan verwacht. Ik dacht dat ik het niet tof zou vinden, maar door dat mijn vriendinnen er waren wel. Lente, 4HSVb

Parijs 6e

PORTUS BERKENBOOM BAST 013 Op 12 en 13 oktober zijn we naar Parijs gereisd en hebben we een onvergetelijke tijd gehad. Een hoogtepunt van onze reis was het bezoek aan de iconische Eiffeltoren. We besloten om 's avonds te gaan, zodat we konden genieten van het adembenemende uitzicht over de verlichte stad. Het was werkelijk magisch om daar te staan en te beseffen dat we ons bevonden op een van de meest herkenbare plekken ter wereld. Daarnaast hebben we ook de kans gehad om te winkelen op de beroemde Champs-Élysées. Deze bruisende boulevard staat bekend om zijn luxe boetieks, warenhuizen en gezellige cafés. We hebben genoten van het slenteren langs de winkels, het bewonderen van de etalages en het proeven van heerlijke Franse lekkernijen. Tijdens ons verblijf hebben we ook de gelegenheid gehad om enkele van de culturele schatten van Parijs te verkennen. We hebben het Louvre bezocht, waar we oog in oog stonden met meesterwerken zoals de Mona Lisa. De prachtige architectuur van de Notre-Dame kathedraal heeft ons ook diep geraakt. We namen de tijd om door de charmante straatjes van de wijk Montmartre te dwalen en de sfeer van de kunstenaars te absorberen. Al met al was het een geweldige reis vol met onvergetelijke ervaringen. Parijs heeft ons betoverd met zijn schoonheid, geschiedenis en levendige sfeer. We kijken nu al uit naar ons volgende avontuur. Leah Snellings en Lina Chikhi - 6PUB

DAGBOEKJES Parijs

s

Eerstejaars Fietsen in de stad kan gevaarlijk zijn en daarom kregen onze leerlingen van het eerste jaar een les rond veiligheid in het verkeer van een agent én een praktijkles over de dode hoek. 2A STEAM Narutech en Wiskunde De leerlingen van 2A STE(A)M maken in groepjes een kweekvat voor codepode en artemia. De komende weken moeten ze metingen doen en worden de cijfers verwerkt binnen het vak wiskunde. Een STEM-project met een fijne samenwerking tussen natuur, ruimte en techniek en wiskunde. 16 PORTUS BERKENBOOM BAST Week van het verkeer

Gedichten 6AVO Hersenen Een zombie loopt door mijn leven Onontwikkeld wil ik terug Misschien is het slijm opgedroogd, de receptoren kapot, de cellen afgestorven of de zenuwen te traag Roze voelt het niet meer Maar toch slechte ideeën & overweldigende angst & herinneringen & een bewustzijn Wellicht zou een schudding of bloeding of dood helpen Naomi, 6AVO Borst de beschermende engel van mijn ziel. hard, vast, sterk! zacht, teder, kwetsbaar? De macht over mijn binnenste, Vrouwelijke schaamte, gevoelig De sier van mijn buitenste, Mannelijke dankbaarheid, geluk Mijn held? neen, mijn schaamte. Anke, 6AVO

MUURSCHILDERING 4e jaars ABK • De reactie van Dries toen hij het resultaat zag, was heel positief. Dit was heel fijn om te zien! (Anita - 4ABKc) • Ik vond het heel tof om die saaie witte muur heel veel kleur te geven en het een beetje op te vrolijken. (Dries - 4ABKc) • Ik vond het heel leuk dat de ouders er blij mee waren en dat ze ons goed verzorgden. Ze boden ons heel de tijd drankjes enz. aan. (Saar - 4ABKc) • Het proces naar het eindproduct vond ik tof: de individuele ontwerpen van iedereen werden samengelegd tot één mooi geheel. (Charlotte - 4ABKb) NIEUW SCHOONHEIDSLOKAAL Een aantal foto’s van de feestelijke opening van het nieuwe schoonheidslokaal F307. De leerlingen van 5SV gingen van start met hun klantendienst door de klanten warm te ontvangen met een hapje en een drankje en een deugddoende rugmassage. 18 PORTUS BERKENBOOM BAST

PORTUS BERKENBOOM BAST 19 #FACEyourBOOK Grafixx BOOKFACES VAN 3 ABKA, 3 ABV EN 4 ABV 5 DEPUB EN 6 PUB OP UITSTAP Samen trokken we op vrijdag 17 november met de bus naar Linkeroever. Daar gingen we door de voetgangerstunnel en bekeken we de gerestaureerde schilderwerken, het waren mooie beelden. Na de tunnel gingen we door de stad wandelen en hadden we de opdracht gekregen om naar waarneming te tekenen in de stad. Dit was een leuke en leerzame ervaring. In de namiddag bezochten we kort het Grafixx museum waar je veel verschillende illustraties en kunstwerken kon bekijken, ook kon je veel boekjes en gadgets meekrijgen en kopen. Hierna was het tijd voor de lezing van Sassafras De Bruyne. Ze vertelde over haar inspiratie en hoe ze op nieuwe ideeën kwam en ze gaf ook uitleg over haar werkwijze en de technieken die ze gebruikt. Eigenlijk legde ze uit hoe je een illustrator kan worden. Ze gaf ook veel tips en tricks mee. Deze uitstap was heel leerzaam en amusant. We waren uitgeput aan het einde van de dag maar het was het waard. Ilhana Bambur, 6 PUB

Waarom missen studenten vaak les en is afstandsonderwijs daar een alternatief voor? Afwezigheid, je slecht voelen in je vel, stakingen bij het openbaar vervoer… Dat zijn allemaal factoren die je kind mogelijk beïnvloeden om niet naar school te gaan. Veel docenten geven aan dat ze graag ook afstandsonderwijs willen voorzien voor leerlingen die moeilijkheden hebben. Er werd onderzoek gedaan naar afstandsonderwijs, en in dit artikel zullen wij u inlichten over de negatieve en positieve aspecten ervan. Uit een recent Belgisch onderzoek blijkt dat de meeste Vlaamse jongeren en hun ouders afstandsonderwijs nuttig vinden. De redenen hiervoor zijn uiteenlopend. Enerzijds vonden leerlingen het gemakkelijk en gingen ze minder snel spijbelen. Anderzijds gaven ze aan dat ze digitale vaardigheden en zelfstandigheid ontwikkelden tijdens het afstandsonderwijs. Daarnaast werd ook het voordeel genoemd voor ouders om inzicht te krijgen in het academische leven van hun kinderen en de mogelijkheid dit gemakkelijker op te volgen. Het enige minpunt dat jongeren aangeven is de vermindering van hun sociale contacten. Vroeger waren de moeilijkheden bij het organiseren van afstandsonderwijs vooral dat niet alle studenten over een computer beschikten. Dit probleem werd onlangs opgelost door de overheid door de leerlingen van alle secundaire scholen een Chromebook of laptop aan te bieden. Verder vraagt het extra flexibiliteit van de leerkrachten om online lessen voor te bereiden, het is een extra verantwoordelijkheid erbij voor de docent. Op Smartschool zijn er al verschillende modules die afstandsonderwijs mogelijk en gemakkelijk maken. Zo moet de docent geen scholing volgen om een live sessie te kunnen opzetten. Daarnaast kan de docent ook gemakkelijk aanwezigheden opnemen en kan spijbelen vermeden worden. Er zijn dus weinig hindernissen om afstandsonderwijs te organiseren. Leerlingen kunnen gemakkelijker les volgen en moeten niet om 6 uur opstaan om op tijd op school aan te komen. Mensen die ziek zijn kunnen eenvoudig les volgen van thuis uit en hoeven zich geen zorgen te maken om al de lessen die ze missen. Het kan zijn dat je de leerstof dan wel niet helemaal begrijpt, want via afstandsonderwijs is het moeilijker om samenwerken en praktijk te organiseren, maar een combinatie van gewone lessen met afstandsonderwijs lijkt ons in elk geval veel voordelen te bieden. Galena Petrova Tokusheva & Mio Van Lint, 5 AVO ARGUMENTEN 5AVO

Zeg nee tegen plastic bekers op festivals Vervuiling is al langer dan vandaag een groot probleem. Door kleine veranderingen kunnen we al een groot verschil maken. Het vervangen van een plastic beker door een herbruikbare is hiervoor al een goede start. Men gaat dit vooral doen op festivals, maar ook op andere evenementen maken ze gebruik van recycleerbare bekers. Dat de afvalberg steeds groter wordt, is geen nieuws, en het blijft van cruciaal belang dat hier verandering in komt. Op festivals blijft er gemiddeld per persoon twee kilo afval achter. Dit is natuurlijk veel uitgebreider dan alleen bekers, maar als we hier al maatregelen tegen nemen, zal deze berg afval minder snel toenemen. Er is zeker al vooruitgang geboekt. Op kleinere festivals mag er namelijk uitsluitend drank in herbruikbare bekers aangeboden worden. In het begin van de avond betaal je voor een beker en deze is verplicht af te geven bij de aankoop van een drankje. De garantie op de beker kan je terugvragen door je beker aan het einde van de avond in te ruilen. Er is echter een uitzondering voor grote festivals, daar is het wel nog toegestaan om plastic bekers aan te bieden. Hier zit geen logische redenering achter. Het probleem aanpakken bij de grotere festivals zou immers het meeste impact hebben. Herbruikbare bekers kunnen het afvalvolume tijdens een evenement met 80% verminderen. Dit is dus een zeer duurzame oplossing die bijdraagt tot het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. Herbruikbare bekers zijn volgens ons al een goede eerste stap in de juiste richting. Hopelijk wordt dit ook voor grotere festivals in de nabije toekomst een verplichting. Stien Mels & Stiene Onghena, 5 AVO

leerbedrijven Opening 7E JAARS lingen willen hun klanten verwennen en laten stralen. Met behulp van de producten van Schwarzkopf professionaliseren ze zich in het kleuren en ontkleuren. De keuze voor het merk Schwarzkopf was weloverwogen. De producten zijn namelijk vegan en sulfaatvrij. In het salon zijn dames, heren en kinderen welkom. Dit jaar werken de leerlingen zelfs met een productenlijn speciaal voor mannen. Je kan iedere vrijdag van 8.15u. tot 17u. terecht in het salon voor dames- en herensnit, kindersnit, permanent, watergolf, lokken, opsteken ... Naast deze basisbehandelingen kan je in het salon ook juwelen kopen. Het kan een leuk extraatje zijn om jezelf te verwennen. Een afspraak kan je maken door te bellen naar 0488 79 77 22 en 03 760 41 36 of via leersalon@ portusberkenboom.be HYGGE Deze winkel is het resultaat van een goede samenwerking tusOp donderdag 16 november openden de 3 leerbedrijven van onze zevendejaars feestelijk hun deuren. De leerlingen van Haarstilist, Winkelbeheer en Mode kunnen doorheen het jaar steeds rekenen op steun van hun leerkrachten en op ‘Jong Ondernemend’. Ze krijgen zicht op het takenpakket van een zelfstandige en leren wat er allemaal komt kijken bij de opstart van een eigen zaak. 7HS GLAMM GLAMM, dat zijn 12 gemotiveerde kapsters uit het 7de jaar Haarstilist. Geïnspireerd door het succes van de studenten van vorig jaar, stemden de leerlingen hun ideeën op elkaar af. Het duurde niet lang voor ze een duidelijk beeld hadden over hun gewenste concept en huisstijl: een rustgevend interieur met pastelkleuren en gouden accenten. De leerlingen kozen eensgezind voor de stijlvolle naam ‘Glamm’ en de passende slogan ‘highlighting you’. Het is duidelijk, de leer22 PORTUS BERKENBOOM BAST

gepassioneerd door ontwerpen, die unieke grafische totaaloplossingen voor hun klanten willen leveren. Je kan hun hulp inroepen voor uitnodigingen, visitekaartjes, logo-ontwerp en huisstijlontwikkeling. Ze zijn jong en dynamisch en in staat om out of the box te denken. Elke opdracht wordt verdeeld onder verschillende leerlingen. Na een gedetailleerde briefing krijgen zij de vrijheid om hun creativiteit te ontplooien, dit zowel manueel als op de computer. Hierna krijgen klanten de keuze uit diverse ontwerpen. Ook de andere leerbedrijven van PORTUS berkenboom konden rekenen op de toewijding en creativiteit van de leerlingen van 7PI. Ze ontwikkelden namelijk het logo en de huisstijl en maakten een passend promotiefilmpje voor de opening van hun bedrijf. Ben je geïnteresseerd? Stuur een mailtje naar onze leerkracht Lea Verheyen op [email protected]. sen 7 leerlingen van het 7de jaar Winkelbeheer en Etalage en 4 leerlingen Modespecialisatie en Trendstudie. Het begrip ‘Hygge’ is afkomstig uit Denemarken en staat voor gezelligheid en huiselijkheid. Bij het binnenkomen van de winkel word je ondergedompeld in een warme sfeer. Alles draagt bij tot een gezellige en gastvrije beleving. De winkel is slim ingericht met eigentijdse meubels en decoratieve elementen die helemaal passen in het Scandinavisch concept. De schappen zijn gevuld met een gevarieerde selectie producten die ons helpen genieten van de goede dingen in het leven: van handmade textiel tot stijlvolle huisdecoratie en enkele food artikelen. Kom dus zeker langs bij Hygge voor een unieke winkelervaring en maak het thuis gezellig met een handmade pyjama, kaarsen, een lekker drankje en een versnapering. De leerlingen staan alvast klaar om hun klanten te ontvangen en te adviseren. Je kan de winkel vinden in het pand van Ankerstraat 33. Hou zeker de sociale media (Instagram: leerwinkel_portusberkenboom7WE – Facebook: Leerwinkel Portus Berkenboom) in de gaten en blijf zo op de hoogte van de interessante acties in de winkel. Via onze webshop: leerwinkel.portusberkenboom.be kan u ook aankopen doen of ons assortiment bekijken. PI.XELIT Ben je op zoek naar innovatieve en professionele publiciteitsillustraties voor je merk, project of event? Dan kan je dit schooljaar terecht bij PI.XELIT. De groep van 7 Publiciteit en Illustratie bestaat uit 18 leerlingen,

Op donderdag 19 oktober namen de leerlingen van 7BSO deel aan de Youca Action Day. Ze gingen die dag vrijwillig aan het werk bij een zelfgekozen werkgever en steunden hiermee het Youca project van dit jaar. Vele leerlingen spraken hun persoonlijk netwerk aan en gingen aan het werk bij familieleden, kennissen of bij hun studentenjob. Sommige leerlingen waren ambitieuzer en probeerden iets helemaal nieuws uit. Aan het werk in Deba meubelen, in een soepwinkel of als leerkracht in de kleuterschool of lagere school, het kon allemaal! De administratieve voorbereiding verliep niet steeds vanzelf: cv’s in orde maken, telefoontjes doen, werkgevers moeten contacteren omdat die iets vergeten waren … Het bracht de leerlingen uit hun comfortzone. Vele leerlingen voelden zich de dag zelf extra nuttig. Niet alleen omdat het eens iets anders was dan de hele dag op de schoolbanken te zitten, ook omdat ze door hun werk het goede doel steunden. Dit jaar gaat het ingezamelde geld naar een project in Senegal in samenwerking met Plan International. De focus is de strijd tegen seksueel geweld en genderdiscriminatie. Een greep uit enkele reacties: “Ik heb veel geleerd die dag en het gaf me een goed gevoel dat ik weet dat ik ga werken voor een goed doel en zeker om vrouwenrechten te steunen.” (Salma, 7HS) “Ik vond het een hele leuke dag, ik heb vroeger veel aan de Jonatanschool gehad. Ik vond het heel leuk dat ik nu op mijn beurt de kinderen kon helpen. Op het einde van de dag waren ze open gebloeid en kwamen ze me allemaal een knuffel geven en vragen of ik nog wilde terugkomen. Ik heb veel geleerd en zou het zeker opnieuw willen doen.” (Fien, 7MST) “Ik was verantwoordelijk voor het volledig afsluiten van het zwembad. Dit was een taak die ik niet eerder had uitgevoerd, maar dankzij de ondersteuning van mijn collega’s verliep alles vlekkeloos. Het gaf me een gevoel van verantwoordelijkheid en trots om deze taak tot een goed einde te brengen.” (Matteo, 7PI) “ Ik vond het wel eens leuk dat we een dag vrijwillig mochten werken voor een goed doel. Zo zijn we actief bezig in plaats van 24 PORTUS BERKENBOOM BAST een hele dag op de schoolbanken. Zo krijg je ook een beetje het gevoel dat je moet gaan werken later. Ik vond het vooral leuk dat ik mocht werken op de locatie van mijn studentenjob. Ik ken het daar al dus ik kon gewoon mijn werk doen zoals anders. Ik heb veel plezier gemaakt met de collega’s. Het was voor mij zeker een geslaagde dag, ik zou het wel nog eens willen doen.” (Hanne, 7HS) “Ik vond het echt superleuk om les te geven aan het 1ste jaar, dit smaakte naar meer. Het was echt leuk om te doen en om nog eens op mijn oude school te zijn. Ik vind dit zeker wel voor herhaling vatbaar.” (Nanou, 7MST) “Mijn sollicitatie had ik online gedaan via Smartschool. Ik had een mail gestuurd naar mevrouw Elisabeth D'hollander in verband met de Youca Action Day. Ik had haar gevraagd of ik in de OKAN- klas zou mogen helpen want ik ben een ex-OKAN leerling en ik vind het tof om daar terug te zijn om de mensen te helpen met Nederlands. Tijdens de pauze kon ik even met de leerlingen praten. Ik vertelde hen dat ik net als hen 6 jaar geleden ook in de OKAN- klas zat en dat ik nu in mijn zevende jaar zit. Het voelde alsof ze gemotiveerd waren door mij en dat maakte me gelukkig.” (Salar, 7PI) Ynthe en Shauni uit 7HS staken de handen uit de mouwen in het WZC Tereken. Normaal werken ze in een kapsalon, dus dit was iets helemaal anders. Het was een drukke maar leerrijke dag. Chloë VG hielp in de snoepwinkel van haar plusmama. Voor 1 dag geen ontwerpen maken achter een computerscherm maar zakjes snoep voor Sinterklaas klaar maken.

5e AMSTERDAM/ROTTERDAM

Gedichten 6AVO Mijn huid In mijn huid, een wereld van gevoelens pijn als een schaduw die me soms achtervolgt maar ook kracht, diep vanbinnen die nooit weggaat Strelingen, hetzelfde gevoel veroorzaakt door verschil aanraking, zacht en lief, de zon, warme gloed Maar ook een kou die je doet trillen een winter die je over je lichaam voelt gaan wanneer alles opeens serieus wordt. Vol met littekens, of je ze nu ziet of niet heel je verleden, je verhaal je identiteit, het maakt je sterker, de seksuele spanning, een vuur dat kan branden goed of slecht? Ik begrijp het soms niet. Soms voel ik de stress op mijn huid die heel ver verstopt zit, en niet de bedoeling is. je onzekerheid die iedereen wel eens heeft, toch is het een schild tegen de wereld daarbuiten. Kippenvel dat verschijnt bij opwinding maar ook bij angst, een teken van gevoel vol emoties, van angst tot blijheid. Jasper, 6 AVO Vinger Ik zit stil klikken maar hij blijft bewegen scrollen vegen Ik bleef maar staren Veel gezegd veel gevraagd maar wij zwegen Ik zat er precies niet ik miste de regen voelde geen Pinch zoom dubbele click Ik at en zat Het blijft maar gaan S Casper, 6AVO opslaan ik mik ik slik geen einde aan Wanneer houdt het op? Hoe is dit ontstaan? Ctrl tik

collega én oud-leerling Welke richting heb je gevolgd op PORTUS berkenboom en sinds welk schooljaar? KAV (Kunst (KSO) Architecturale Vorming), nu AVO. Van 2013 t.e.m. 2014 Wat ben je na je secundaire studies gaan doen? Ben je verder gaan studeren en/of werken? Na mijn secundaire studies heb ik Architectuur gestudeerd aan Sint-Lucas in Gent. Aanvullend heb ik een Educatieve Master in de Ontwerpwetenschappen behaald aan KU Leuven, faculteit Gent. Ondertussen is ook mijn stage voor de Orde van Architecten afgerond en werk ik reeds een jaar als junior projectarchitect. Wat is er (tot nu toe) boeiend aan je richting/job? De afwisseling tussen computerwerk (ontwerp- & tekenwerk) en de werfopvolging vind ik zeer fijn. Dat schept een beetje verandering van omgeving waardoor ik nog voldoende kan ontwerpen, maar nooit volle dagen achter de computer hoef te zitten. Heb je al iets kunnen gebruiken van je schooltijd op PORTUS berkenboom in je nieuwe richting/job? Vooral de aanmoediging om mijn creativiteit maximaal te ontwikkelen is heel nuttig gebleken tijdens mijn studieperiode. Waar haal jij je inspiratie? Welke kunstenaar inspireert jou bij het creëren? Ik haal inspiratie bij architectenbureaus zoals onder andere Graux Baeyens, De Vylder Vinck Taillieu, Lampens e.d. Maar dat is steeds afhankelijk van de wensen die de bouwheer stelt aan het ontwerp. Welke ervaringen zal je nooit meer vergeten uit je schooltijd? Zijn er ook moeilijke of minder leuke momenten geweest? Ik ervaar mijn schooltijd op PORTUS als zeer positief! Vooral de vriendschappen die uit onze klasgroep zijn ontstaan zal ik altijd blijven koesteren. Welke tips kan je de leerlingen geven die nu nog op school zitten? Wees niet verlegen om tijdens een creatief proces inspiratie te halen bij klasgenoten. Kijk kritisch naar elkaars werk en durf constructieve feedback te geven. Door elkaar te ondersteunen zullen jullie een veel positiever groeiproces doormaken en leren jullie om kwaliteit te herkennen in het werk van een ander. Gouden raad: Wees je meest authentieke zelf! INTERVIEW TIBO HAELEYDT

LEGOFAN Oud-leerling Publiciteit ontwerpt als eerste Belgische Legofan een officiële bouwset. Amber Veyt (26) uit Lokeren studeerde acht jaar geleden af aan PORTUS berkenboom. Ze volgde hier de richting Publiciteit en Illustratie. Amber was van jongs af aan gefascineerd door Lego, ze nam zelfs deel aan het VTMprogramma Legomasters. Alles wat Amber hier over grafisch ontwerp leerde, combineerde ze met haar passie voor de kleurrijke blokjes om een eigen Legoset te bedenken. Ze ontwierp een prachtig huis uit de Disneyfilm Hocus Pocus. Haar ontwerp kreeg eerst 10.000 likes van Legofanaten over heel de wereld. Daarna bekeek Lego haar ontwerp en besloten ze dat het goed genoeg was om het te gaan verkopen. Voor Amber was het een droom die uitkomt, ze denkt intussen al na over een tweede set met als thema Pippi Langkous. Wil je in deze kerstvakantie zelf het huis uit Hocus Pocus bouwen, dan kan je de set kopen op de site van Lego of in je favoriete speelgoedwinkel voor €299,99. Heb je nog meer ambitie en wil je zelf ook een Legoset op de markt brengen? Ga dan naar de website www.ideas.lego.com en leg je ontwerp net als Amber voor aan Legofans van over de hele wereld. Als 10.000 mensen het leuk vinden, zal Lego overwegen om het te gaan verkopen. Let wel, je mag enkel bestaande blokjes gebruiken en het ontwerp moet kindvriendelijk zijn.

Mevr. Van pellicom Interview Hobby: DJ 1.Hoe bent u met deze hobby, dj’en, begonnen? Vooral vanuit mijn passie voor muziek en mijn verlangen om de muziek te delen die ik zelf heb ontdekt op reis of door lang te zoeken. 2.Waar haalt u de tijd om dj te zijn met uw werk voor school? Gemiddeld draai ik ongeveer één keer per jaar als dj. Mijn sets maak ik voornamelijk op momenten wanneer het wat rustiger is, zoals tijdens treinreizen of tijdens de vakanties. 3.Wat voor muziek speelt u? Ik speel jazz/ funk, dance punk en muziek van de wereld. Kortom, muziek met een meeslepende beat die je in beweging brengt. 4. Waar haalt u uw inspiratie? In het pre-smartphone tijdperk moest ik mijn muziek onthouden aan de hand van songteksten. Maar tegenwoordig kan het veel eenvoudiger met behulp van apps zoals Shazam en Spotify, evenals SoundCloud en internetradiostations van over de hele wereld. In de loop der jaren heb ik een verzameling muzieklijstjes opgebouwd, waaruit ik kan kiezen tijdens het draaien. 5. Hoe lang doet u het al? Er was een afstudeerfeestje op de hogeschool en ik werd gevraagd om te draaien. Dit kwam doordat een docent regelmatig mijn afspeellijstjes in de klas hoorde en deze wel goed vond. 6. Heeft u al op een feest gespeeld? Ja, vooral bij vrienden. Interview door Jill, Joumana en Nikola uit 4CM

NIEUWSBERICHTEN • Mateo Tigra is het zoontje van Chloë Sterckx en Ilias Tigra dat op 21 september het licht zag! • Christel Van Hiel werd voor de tweede keer oma, haar kleindochter heet Luz. • Karin Gers heeft er sinds 17 november een (derde) kleinzoontje bij. Zij is de fiere Bonnie van Fil. Zoek de anagrammen. Een anagram is een woord dat je vormt door de letters van een woord door elkaar te schudden. De leerlingen haarzorg zijn op zoek naar modellen om hun ………. te oefenen in Nethers = _ _ _ _ _ _ _ _ _ De leerlingen mode kunnen niet aan de les beginnen zonder ……………. kinematisch = _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ De leerlingen organisatie en retail denken vaak na over…………………. m`n tragiek = _ _ _ _ _ _ _ _ _ De leerlingen uit de kunstrichtingen hebben steeds een ………….. op zak. bekonkelt = _ _ _ _ _ _ _ _ _ Er zijn op school 190 deuren die allemaal een nummer tussen 1 en 190 kregen. Mevrouw directeur is vergeten aan welke deur ze moet zijn. Ze weet wel nog dat het getal van de deur, het dubbel is van de som van de cijfers van dat getal. Aan welke deur moet ze zijn? 5 leerkrachten doen er 22 minuten over om 5 examens te verbeteren. Hoe lang duurt het dan voor 100 leerkrachten om 100 examens te verbeteren? Waar zijn volgende foto’s op onze school genomen? 30 PORTUS BERKENBOOM BAST Antwoorden: anagrammen: herensnit, stikmachine, marketing, tekenblok. Raadsel: deur 18, 5 minuten. Foto’s: trappenhal F-blok, lift onderaan B-blok, gang A-blok. Spelletjes

5 Beeldende kunsten Dit zijn kaartjes die om de 2 weken afgegeven worden, het is een soort getekend dagboek. De leerlingen lichten een gebeurtenis toe van de voorbije twee weken. Techniek en materiaal zijn altijd naar keuze, het formaat is 6 op 6 cm. Daarna volgt telkens een groepsevaluatie, de leerling die het gemaakt heeft vertelt waarover het gaat. De rest (en de leerkracht) bespreken de techniek, compositie, typo… .

1 Publizr

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication