4

Leerlingen onderzoeken cultuur door te creëren waarbij ze eigenschappen combineren van diverse artistieke vormen. Daardoor krijg je een dieper inzicht in de verschillende kunstvormen en de betekenis van cultuur. Als je bijvoorbeeld de lijnvoering van een tekening omzet in beweging, dan ga je heel bewust stilstaan bij de betekenis ervan. Evengoed verklank je een architecturale constructie of onderzoek je een muzikale compositie door het schrijven van poëzie. Lessenreeks die vertrekt vanuit de film ‘Edward Scissorhands’ De leerlingen kiezen een fragment uit de film dat ze naspelen via drama en costumering. Ze kiezen voor een opstelling (tableau vivant) waarin ze de essentie van de scène weergeven. Die wordt dan vastgezet via fotografie. De sfeer van de foto wordt vervolgens versterkt door muziek. Tijdens het toonmoment wordt een foto voorzien van een soundscape. Nathalie – Guldensporencollege Kortrijk – één leraar geeft de lessen Artistieke vorming Interdisciplinair werken binnen Artistieke vorming Interdisciplinair werken met het leerplan Artistieke vorming betekent dat je artistieke expressievormen met elkaar verbindt. De volgende artistieke expressievormen dien je minimaal aan te raken tijdens de eerste graad secundair onderwijs: beeld, muziek, woord, drama, media, beweging (of dans). Per artistieke expressievorm is in een bijlage voorzien. Die bijlage dient ter inspiratie en is dus geen ‘te behalen’ lijst. Die lijst kan helpen om verbindingen te maken tussen artistieke expressievormen. Interdisciplinair werken met het leerplan Artistieke vorming betekent dat je artistieke expressievormen met elkaar verbindt. Het leerplan stelt voorop dat er telkens minstens twee artistieke expressievormen met elkaar verbonden worden. 21

5 Publizr Home


You need flash player to view this online publication