0

bast NR.3 JAARGANG 8 DECEMBER 2022

De Panne Tweedaagse A- finaliteit

PORTUS BERKENBOOM BAST Voorwoord Elisabeth D'hollander Directeur In dit schooljaar hebben we ons ritme in grote mate opnieuw kunnen oppikken. In deze editie van BAST kunnen we lezen hoe de vriendschapsdagen van het eerste jaar, de ontmoetingsdag van OKAN, de tweedaagse uitstappen van het vierde jaar naar De Panne en driedaagse van het 5de jaar BSO, uitstappen naar Parijs en Amsterdam en de opening van de leerbedrijven verlopen zijn. Onze voorzitter, Johan De Ridder, die zich vele jaren vrijwillig inzette voor de scholen van Berkenboom, overleed onverwachts eind juni. Hij werd opgevolgd door drie nieuwe mensen: Johan Van De Voorde (voorzitter a.i.), Kris Van Raemdonck en Laurent Heyrman. We interviewden zuster Pascale en enkele oud-leerlingen. Alle oud-leerlingen en oud-leraren werden uitgenodigd net voor de herfstvakantie. Het was een fijn weerzien. Op 27 september vierden we met zijn allen naar jaarlijkse gewoonte Vincentius a Paulo, patroonheilige van de zusters van Berkenboom. Wie was Sint-Vincentius? Dat kunnen jullie lezen in deze BAST. Wij hebben een hart voor onze medemens: onze leerlingen van de specialisatiejaren deden mee aan de vrijwilligersactiviteit van YOUCA, de leerlingen van 3ORL zetten zich in voor de Fairtrade-actie. De warmste week kon ook op onze steun rekenen. Meer over de warmste week in de volgende BAST. De week van het Nederlands stond centraal. We hebben enkele nieuwe rubrieken: een leerkracht deelt haar recept en ‘Wist-je-datjes’ over onze school. De Digisprong bereikte dit schooljaar de leerlingen van het 4de tot 7de jaar en OKAN. Alle leerlingen beschikken nu over een chromebook en de leerkrachten ontvingen een laptop. Hoe we de didactische digitale sprong optimaal kunnen maken zoeken we dit jaar uit. Daarom organiseren we voor de leraren een extra pedagogisch ICT-team. Dat kunnen we omdat we van het Departement onderwijs de toelating gekregen hebben om in het kader van het lerarentekort extra pedagogische studiedagen te organiseren. Dankzij onze ervaring met digitaal onderwijs zullen de leerlingen geen lestijd moeten missen. De hervorming van het secundair onderwijs heeft het vierde jaar bereikt. Nu krijgen ook de leerlingen van het vierde jaar twee uur persoonlijke leertijd. Om er voor te zorgen dat de persoonlijke leertijd vlot kan verlopen hebben we een team samengesteld van gemotiveerde leerkrachten die onze leerlingen kunnen begeleiden en hebben we ons open leercentrum en onze voormalige keuken omgevormd tot een uitdagende leeromgeving. Wat er ons in de derde graad te wachten staat, daar is nog veel onzekerheid over, omdat onze koepel zich verzet heeft tegen de zeer gedetailleerde eindtermen van de minister. De leerplannen zullen ons pas laat bereiken. Hierover zijn we absoluut niet tevreden. Zoals elk jaar zijn er ook vorig jaar een aantal collega’s met pensioen gegaan. We wuifden eind vorig schooljaar mevrouw De Wilde, leerkracht van de derde graad, uit. Mevrouw Mangnus, leerkracht van de tweede graad en leerlingbegeleidster, ging begin dit schooljaar met pensioen. Beiden waren gemotiveerde leerkrachten Nederlands. Ik verwijs jullie tenslotte graag naar het item over de schoolraad. Samen met leerlingen, ouders, leraren, oud-leraren en directie bespreken we een aantal thema’s die voor ons belangrijk zijn. We bezorgen jullie de agendapunten die besproken werden. Wil je een verslag? Dat kan je krijgen bij de voorzitter van de schoolraad, Dries Colpaert. Uit naam van het directieteam Elisabeth D’hollander - Directeur 03 Onderwerpen besproken op de vergaderingen van de schoolraad in het eerste semester: • Opstart schooljaar: evaluatie • Digisprong: organisatie 2022-2023 • Addendum schoolreglement - overlijden voorzitter • Goedkeuring programmatie 3de graad schoonheidszorg A-finaliteit • Verslag van de leerlingenraad & pedagogische raad • Voorbereiding seminaries derde graad (vanaf 20232024) • Ter info: eerste ICT - teamdag ; stavaza gebruik chromebooks in de klas • Opvoedingsproject PORTUS berkenboom • Deconnectie: wat is jullie mening? • Opvolging onderwijsvernieuwing: stand van zaken

Tijdens de onthaaldagen mochten onze nieuwe leerlingen genieten van een leuke vriendschapsdag. Na een flinke wandeling moesten de leerlingen van 1A en 1B hun lunch verdienen met het smosjesspel. Na een welverdiende en lekkere middagpauze mochten de klassen elkaar uitdagen met kleine spelletjes. Zo konden ze tips verzamelen en raden welke leerkracht van het eerste al het langst een Berkenbomer is. Klas 1Ab had gewonnen! Het was een fijne en zonnige dag! De klassen van het eerste jaar vormen een hechte groep en zijn klaar voor het schooljaar. 04 PORTUS BERKENBOOM BAST Vriendschapsdag eerstejaars

PORTUS BERKENBOOM BAST OKAN ONTMOETINGSDAG VRIENDENDAG 22 SEPTEMBER Deze dag is een speciale dag voor de oranje klas. De oranje klas gaat met de paarse klas naar het bos. Het is een groot bos. Iedereen van OKAN is daar. We zijn met meer dan 100 leerlingen. We spelen heel veel spelletjes met de klas. Touwtrekken, springen in een zak, kubben, voetbal en een spel van meneer Bert met een touw en blokjes. Het was leuk. Wij hebben een toren van 10 blokken gemaakt. Meneer Bert zegt: goed gedaan oranje klas! We eten een broodje met groenten en kaas. Nieuwe mensen ontmoeten. Dat is leuk. De dag was mooi. Tekst door Nour en Gabriela. leerlingen uit de oranje klas 05 Think Pink Think Pink is een zeer gekende borstkankerorganisatie waar je je haar kan aan doneren voor mensen met kanker die pruiken nodig hebben. En ik heb de eer gehad om bij iemand een stuk van wel 30 cm lang af te knippen om op te sturen naar Think Pink. Ik had zoiets nog nooit gedaan dus het was een hele ervaring. En alhoewel ik meer schrik leek te hebben dan de klant die het liet knippen vond ik het echt heel leuk en speciaal om te doen. Het is tof om te beseffen dat je voor een goed doel iets kan doen en dat met iets waar ik zelf ook plezier in kan hebben. Echt een geweldig mooi gebaar en een leuke ervaring die ik zeker nog wil meemaken. Lara Waterschoot 6HZ2

We vonden het een leuk avontuur met veel beweging en interactie. We hebben elkaar beter leren kennen. Het was echt super dat we samen eten hebben gemaakt en iedereen kreeg zijn/haar zin. We waren een hecht team, het was echt een topdag! Cemile Yildirim - 7HS THE HAIR PROJECT Maandag 10 oktober 2022 gingen wij (7 haarstilist) en 6 haarzorg naar de kappersbeurs. We wisten wel wat we ons moesten voorstellen maar toch waren we allemaal verbaasd over wat we daar te zien kregen. De beurs was zeer groot en er was zeer veel te zien in verschillende standen. Er waren fotostanden en verkoopstanden waar we ook testers van verschillende producten kregen. Ook konden we genieten van de verschillende kortingen en konden we ons allemaal uitleven. Er waren veel shows en we hebben er een paar bekeken zoals die van Joico. We zagen opvallende kapsels, helemaal anders dan de gewone hedendaagse kapsels. Het was zeer interessant om eens mee te maken, een zeer leerrijke dag voor ons allemaal. Samantha Vlaeminck 7HS Ik vond The Hair Project een leuke uitstap. Ik heb er merken (en borstels) gezien waar ik nog nooit van gehoord had. De eerste show was van lanza en die vond ik zeer indrukwekkend en leerrijk. Ze legden uit hoe je een snit kan afwerken en op het einde van de show mocht je op het podium gaan om foto’s te nemen van de modellen en alles eens van dichtbij te bekijken. De tweede show was totaal anders: meer modellen maar weinig uitleg. Ik vond het ook leuk om te zien hoe twee verschillende shows toch indruk op mij maakten. Wat ik ook zeker goed vond is dat je testers krijgt bij verschillende merken die je thuis eens kan uitproberen zodat je het product later misschien zou kopen. Hanne Heymans 6HZ 06 PORTUS BERKENBOOM BAST Teambuildingsdag zevende jaren Kortrijk met 6 en 7 BSO

DRIEDAAGSE MALMEDY 5BSO PORTUS BERKENBOOM BAST 07 Rahim en Hamza De driedaagse naar Malmedy was zeer leuk omdat we daar nieuwe sporten leerden kennen, zoals step downhill en het hoogtouwenparcours. Charlotte ‘s Avonds was het heel gezellig. We kregen de vrijheid om met onze vrienden buiten te zitten en muziek te beluisteren. Lore, Laurien, Aukje en Ranaa Tijdens de avondactiviteit mochten we samen met de leerkrachten spelletjes spelen en tijdens de quiz zelfs dansen. De sfeer was heel goed. Emily en Maike De oriëntatiewandeling van 6 kilometer was avontuurlijk en de natuur was heel mooi. Ik vind het heel interessant om naar de Estheticabeurs te gaan omdat je daar veel verschillende dingen leert kennen. Je ontdekt verschillende nieuwe technieken waar je nog niks van kende. Je ontdekt ook nieuwe apparaten en je leert hoe je ze moet gebruiken voor elke behandeling. De beurs is zeer leerrijk en fascinerend om te bezoeken. Jade Verhavert 6SV b 5 en 6 schoonheidsverzorgingEstheticabeurs

Verbeke Foundation Gip 6tbk Na de lange (en vrij trage) fietstocht kwamen we aan in Verbeke Foundation. We waren bijna tegen mevrouw De Belie op gebotst toen ze haar regenbroek wou aandoen. Verbeke Foundation ligt op een supergroot domein, wel 13 hectare groot! De kunstwerken worden er in het museum, binnen, maar ook in de serres of in de buitenlucht tentoongesteld. Het was interessant om een dergelijke unieke verzameling op één plaats te zien. Soms maakte het een wat vreemde, zweverige of zelfs ongemakkelijke indruk. Het stonk er soms. Je kon er dingen ontdekken die je zeker en vast niet in eender welk museum zou zien. Er waren opgezette dieren en deze dode lichamen waren met energiemeters geconnecteerd. Of grote installaties zoals een helikopter en een reusachtige toiletrol. De gids liet ons enkele interessante werken zien die met ons GIP-thema ‘Lost in garbage’ te maken hadden. Er was een uit zwerfvuil opgetrokken schip waar een zeil bijhoorde met daarop een confronterende tekst om de bezoekers te doen beseffen dat onze natuur geen stortplaats is. We konden veel inspiratie opdoen. De collages waren boeiend en op de oude stenen sokkels mochten we zelf standbeeld spelen. We zullen deze uitstap om verschillende redenen niet snel vergeten. 6TBK EMPACK GENT 7PI 7PI mocht de leerrijke beurs Empack in Flanders Expo bezoeken. Hier zagen de leerlingen de werkelijke wereld en de technieken rond het ontwikkelen van verpakkingen en dagelijkse gadgets. Ze konden een gesprek voeren met de entrepreneurs en leerden meer over de dynamische vormen die verpakkingen kunnen hebben. In de namiddag was er een streetart wandeling in het centrum van Gent. 08 PORTUS BERKENBOOM BAST

PORTUS BERKENBOOM BAST Voorbladen leesportfolio 3e graad Yenco (5 AVO), Anna (6 ABK), Ella (6 ABK) en Ashley (6 ABK) GODVERDOMSE DAGEN OP EEN GODVERDOMSE BOL Een leeservaringsverslag door Loïs – 6 TBK Ik koos dit boek omdat ik een grote fan ben van het werk van Dimitri Verhulst. Zijn unieke schrijfwijze moedigt mij altijd aan om verder te lezen. Ik begon dus met goede moed, en op een paar dagen had ik het boek al uitgelezen. Ik heb het boek altijd op de bus gelezen, in blokken van een uur, maar dit stoorde mij niet. Het is geen ingewikkeld verhaal, eigenlijk kennen we het allemaal al, dus was het niet moeilijk om de volgende dag verder te lezen. 09 dere werken van Verhulst had gelezen, wist ik wat te verwachten. Het heeft me dus niet echt verrast: hij geeft de geschiedenis van de mens kort en bondig weer met de nodige kritiek voor zaken die hem onbenullig lijken. Volgens mij maakt het Dimitri Verhulst niet veel uit of zijn boek een bestseller wordt, zolang hij zijn gedachten maar kan neerpennen. Voor de schrijfwijze van Verhulst moet je nu eenmaal zijn: zinnen die anderen misschien te langdradig vinden, vind ik juist leuk om te lezen. Ik vond het een goed boek. Aangezien ik al anIk heb nog nooit iets soortgelijks gezien of gelezen dat je kan vergelijken met het werk van Verhulst. De manier waarop hij de zware onderwerpen waarover hij schrijft, kan weergeven op een luchtige manier is voor mij tot nu toe uniek. Al kan ik mij voorstellen dat zijn werk wel wat overeenkomsten vertoont met dat van Herman Brusselmans. Een specifieke zin heb ik niet onthouden, maar soms stelt hij bij het begin van een alinea

"De manier waarop hij de zware onderwerpen waarover hij schrijft, kan weergeven op een luchtige manier is voor mij tot nu toe uniek" een vraag om de lezers te betrekken bij het verhaal, alsof je in dialoog gaat met Verhulst. Het verhaal is voor iedereen herkenbaar, we maken er dan ook allemaal deel van uit of je nu wil of niet, de mensheid. Het boek is een beknopte versie van de belangrijkste geschiedenis. Wat je leert in zes jaar op school, lees je in een notendop. Maar het belangrijkste moment lijkt mij dan het moment waarop de voorouder van de mensachtige vaarwel zegt tegen het leven onder water, dus het begin van het boek. Het hoofdpersonage, de mens, is in dit boek absoluut niet sympathiek weergegeven. Alles draait bij hem om macht. Ook de manier waarop vooral de man wordt afgebeeld als hoofdrolspeler en de vrouw maar een bijrol krijgt, spreekt mij niet zo aan en die frustratie maakt het net nog interessanter. Verhulst schrijft niet om populair te zijn, maar om mensen te choqueren en te doen nadenken. De boodschap van dit verhaal is volgens mij dat de geschiedenis van de mens niet zo mooi is als de geschiedenisboeken doen uitschijnen. 10 PORTUS BERKENBOOM BAST

PORTUS BERKENBOOM BAST 11 SITA VERMARIËN - 6SVB Ik vond deze VINCE-dag speciaal omdat we iets muzikaals hebben gedaan dat eigenlijk wat uit onze comfortzone ligt. Ook het ijsje was een leuke attentie. We hebben met de klas zelf smosjes gemaakt en dat was echt wel leuk om de klas dichter bij elkaar te brengen. Ik denk wel dat we een leuke tijd hadden met zijn allen. 5 VK a Voor de picknick brachten we allemaal gerechten mee van thuis, die we zelf gemaakt hadden: Turks, Pakistaans, er waren veel gerechten om met elkaar te delen. Dit was positief voor onze klassfeer. REACTIE VAN LEERLINGEN VAN DE DERDE GRAAD BSO I.V.M. DE WORKSHOP PERCUSSIE De workshop percussie was nog wel leuk. De lesgever was echt een grappige kerel. Met zijn droge humor was hij precies een tweede Alex Agnew. Het was wel eens leuk om zoveel lawaai te mogen maken in de kapel en in de gangen. Er waren drie verschillende maten van trommels. We kregen uitleg over de techniek en we leerden hoe we op de beat moesten trommelen. Leerlingen van 6KSO over de workshop trombone tijdens Vince PWA PWA PWA PWA De leerlingen van de derde graad KSO/TSO kregen een workshop trombone in de refter. Het was een indrukwekkend zicht. Meer dan 60 kleurrijke, plastic trombones lagen op de vloer klaar voor hen. De workshop zelf omschreven de leerlingen als ‘superleuk’ en ‘grappig’, maar ook wel ‘te luid’ en ‘een beetje vies’. ‘Mijn lippen stonden er een beetje opgeblazen van.’ ‘Hah, precies een lip plumper!’ Wie de blaastechniek niet goed toepaste, voelde zich na afloop vast wat licht in het hoofd. Het was in elk geval moeilijker dan het leek. Eén leerling vat het mooi samen: ‘We werden door de lesgever goed aangemoedigd in iets waarin we eigenlijk niet zo goed waren.’ Tegen het einde van de workshop konden de leerlingen enthousiast - en luid - het nummer ‘We will rock you’ van Queen meeblazen. WIE IS ONZE PATROONHEILIGE SINTVINCENTIUS EN WAAROM VIEREN WIJ HEM JAARLIJKS? De heilige Vincentius a Paulo werd geboren in 1581 in het stadje, dat sinds 1828 Saint Vincent-de-Paul heet. In 1600 werd hij tot priester gewijd. Vanaf 1605 verbleef hij in Rome, waar hij in handen viel van Turkse zeerovers die hem in Tunis als slaaf verkochten. In 1607 wist Vincent te ontvluchten aan de slavenhandelaars. In 1612 werd hij pastoor in Clichy en een jaar later Vince-dag 27 september

geestelijke dochters dat in hun school ook kosteloos onderwijs wordt verstrekt aan arme meisjes. De volgende jaren worden gekenmerkt door verhuizingen, milde schenkingen, verkoop en aankoop van gebouwen, sluiting door de overheid. Maar als een rode draad loopt de bekommernis van de geestelijke dochters en later van de zustergemeenschap om onderwijs te verstrekken aan meisjes uit alle lagen van de bevolking. Na 1830 begint de gestage opgang van het katholiek onderwijs in het algemeen en van Berkenboom in het bijzonder. In het begin van de negentiende eeuw geven de zusters les aan meer dan 400 leerlingen. In de periode van de huiskapelaan en leraar van de gegoede familie Gondi. In 1617 stichtte hij een vrouwenvereniging die zich wijdde aan de zorg voor armen en zieken. In 1619 kreeg hij de moeilijke taak om als hoofdaalmoezenier te zorgen voor de galeislaven. Hij voelde zich met deze mensen, die onmenselijk hard moesten werken op de galeien, zeer verbonden en hij deed er alles aan om hun lot, waar mogelijk, te verbeteren. Deze eigenschappen zijn nauw verbonden met hoe wij als Berkenboom zijn ontstaan en tot op heden willen zijn. Want de geschiedenis van Berkenboom is nu al meer dan 360 jaar oud. Ze is nauw verbonden met de ontwikkeling van de stad Sint-Niklaas en met het onderwijs van ons land. De juiste stichtingsdatum is niet helemaal zeker, maar we weten dat in 1640 twee ‘geestelyke dochters’ (ongehuwde dames, maar geen kloosterlingen) een pand huren in de Nieuwstraat om onderwijs te geven aan meisjes. Enkele jaren later verhuizen ze naar een boerderij op de hoek van de Kalkstraat en de Kleine Peperstraat : ’t Hof van Temsche. Het onderwijs bestaat vooral uit ‘de jonckeyt te leeren lesen, schrijven, naeyen, spellewerck, ’t Frans leeren ende ’t keukenwerck’. In een document van 1700 bepalen de schoolstrijd van 1879 vechten de zusters voor het voortbestaan van hun school. Ze verlaten de oude Berkenboom en nemen hun intrek in gebouwen tussen de Kalkstraat en de Ankerstraat. Sindsdien groeit het patrimonium van de school en houdt gelijke tred met het oprichten van de verschillende scholen en afdelingen die Berkenboom nu groot maken. Meer dan 3 eeuwen na de oprichting is Berkenboom dezelfde oorspronkelijke roeping trouw gebleven: ten dienste staan van jonge mensen uit alle lagen van de bevolking, hen degelijk onderwijs verschaffen en hen fundamenteel christelijke waarden bijbrengen én voorleven. Onze kloostergemeenschap laat zich nog steeds inspireren door de regel van Vincentius a Paulo (zich expliciet voor de armen willen inzetten) die ze blijven doorgeven aan de jonge mensen. Dit kan enkel in een school met een hart, waar iedereen welkom is. Degelijk onderwijs, gekoppeld aan aandacht voor de zwakken, is de apostolaatsvorm van de Berkenboomfamilie. Jaarlijks vieren wij dit op 27 september, omdat bovenstaande eigenschappen vanuit het verleden nog steeds eigen zijn aan onze school én wij onze Vince daarom graag die dag graag in de bloemetjes zetten. 12 PORTUS BERKENBOOM BAST

Berkenboom Sint - NIklaas HOE KIJKT U TERUG OP HET LEVEN ALS LEERKRACHT OP ONZE SCHOOL? Aangenaam en tevreden omdat ik heel graag tussen de mensen leef. Ik kan niet zonder andere mensen leven. Ik hou van de stilte maar samenleven met jonge mensen is boeiend en verrijkend. Vroeger begeleidde ik ook jeugdkampen, het was een jongerenwerking. Zo herinner ik mij nog goed een tentenkamp in Frankrijk, Taizé, dat was een fantastische ervaring. Het was met een twintigtal mensen. Ik vond het een echte belevenis. Misschien heb je onze zusters al eens door de wandelgangen zien lopen of zien genieten van het uitzicht op hun terras? Zuster Pascale leeft samen met vier andere zusters op onze school. Elke ochtend opent zij de bruine poort aan de F-blok en elke avond zorgt zij ervoor dat onze school veilig gesloten wordt. Deze zusters houden een oogje in het zeil vanuit hun woongedeelte, zij hebben een mooi zicht op de site van Berkenboom. Heel wat van de zusters die hier woonden en wonen gaven ook les op Berkenboom. Zij zijn onlosmakelijk verbonden met de school en behoren ook tot onze Berkenboomfamilie. Tijd om hoofdzuster Pascale (De Bonte Godelieve) een beetje beter te leren kennen. De vragen werden opgesteld door leerlingen vanuit verschillende graden. WAT IS UW LEEFTIJD, HOE LANG BENT U AL ZUSTER? Ik ben in de tweede helft van de 70 en sinds de jaren 60 (1962), dus al meer dan 55 jaar in het klooster. HOE WAREN DE KINDEREN/LEERLINGEN IN DIE TIJD? Ik zie een enorme verandering, het was een heel andere tijd. Ik zie heel wat positieve dingen bij de jeugd van nu maar volgens mij hadden jongeren vroeger op andere vlakken meer verantwoordelijkheid. Vandaag de dag zijn jongeren minder volgzaam, zij hebben hun eigen mening en komen hier voor uit. Dat vind ik positief. Ik heb wel de indruk dat sommige jongeren minder respect voor de natuur hebben, zo is er bijvoorbeeld het zwerfvuil dat Zusters H. Vincentius

lag aan de basis van ons apostolaat van Sint-Vincentius, hij was met iedereen begaan. En ik vind dat tegenwoordig op Berkenboom nog steeds zo. Wat leerkrachten OKAN bijvoorbeeld doen vind ik een zegen, mooi dat deze leerlingen zo worden opgevangen. BENT U OOK NAAR PORTUS BERKENBOOM GEWEEST? Ja, eerst de modeafdeling van het regentaat. Daarna Godsdienstwetenschappen in Gent. wij hier soms na schooltijd tegenkomen op school, dat vind ik jammer. Respect voor mij op de eerste plaats. De natuur is heel belangrijk voor mij. Dit geldt uiteraard niet voor alle leerlingen of jongeren, ik zie veel goeds in de jongeren van nu. Zo komen zij ook op voor het goede doel, dat vind ik prachtig. WAT IS ER VERANDERD TEGENOVER VROEGER (HET MEEST OPMERKELIJKE)? Leerlingen zijn opener en losser. Dat jongeren opener zijn vind ik zeer goed: ze zeggen hun gedacht. Dat is veel beter dan het gesloten en binnenin te houden. Leerlingen hebben tegenwoordig veel keuzes te maken, dit kan positief maar ook moeilijk zijn. Je moet steeds kiezen, maar je hoeft ook niet altijd je goesting te krijgen. Het antwoord ligt ertussen. Te veel weelde leidt niet tot welzijn, vaak tot egoïsme. WAREN JULLIE VROEGER STRENG TOEN EEN LEERLING EEN FOUT MAAKTE? WAT WAREN DE STRAFFEN TOEN? Ik heb nooit een straf gegeven, was geen strenge leerkracht. Wat ik wel deed en heel belangrijk vind: met leerlingen praten en hen inzicht doen krijgen, uit je fouten leer je. Er werden straffen gegeven als je iets kapot gemaakt had. De straf was dan onder andere op woensdagnamiddag naar de school komen. En helpen met de klusjesman. WAREN VROEGER KINDEREN VAN ANDERE ORIGINE EN GELOOF OOK WELKOM? Zeker, kinderen van andere origine waren altijd welkom. Dit 14 PORTUS BERKENBOOM BAST HOE IS HET OM OP EEN SCHOOL TE WONEN? HEEFT U SOMS LAST VAN HET LAWAAI VAN DE JONGEREN? Wij wonen hier zeer graag: alles bij de hand, veel ruimte en licht. Midden in de natuur (vanuit hun ramen zien ze heel wat prachtige bomen rondom onze school). We hebben hier een mooi uitzicht. Maar vooral omdat wij bijna allemaal in het onderwijs gestaan hebben, ons werkveld van vroeger. Vanop ons terras kunnen wij de kleuters en de jeugd zien leven, dat is zeer fijn voor ons. ZUSTER, WAT VINDT U HET MOOISTE EN MEEST WAARDEVOLLE AAN HET CHRISTENDOM? De beleving van je geloof, wie je bent en wat je doet. Ik vind dat er nog veel solidariteit is, denk maar aan de overstromingen in de Ardennen, dat medeleven vind ik mooi. De zorg voor het welzijn van anderen, niet alleen op mezelf gericht. Een dankbare mens is een mooie mens. De Bijbelverhalen zijn levensverhalen en levenslessen, Bijbelse wijsheid. Je moet de Bijbel juist begrijpen, niet letterlijk: dan wordt het voedsel voor je leven. De Bijbel voor mij een onmisbaar geschrift. HOE LANG BENT U AL GELOVIG? BENT U OPGEGROEID IN EEN GELOVIG GEZIN? WANNEER WERD U GELOVIG? Gelovig worden groeit doorheen je ganse leven. Ik ben opgegroeid in een gelovig gezin, gelukkig samengeleefd met elkaar. Hoe ouder je wordt, hoe meer je dit waardeert. Vroeger was in het geloof alles voorgeschoteld, mij is dit niet opgedrongen. Ik heb de keuze kunnen maken in volle vrijheid. Mijn gezin was verrast toen ik koos voor het religieuze leven. Ik ben ‘volwassen’ gelovig. Ik kies en mag geloven. Ik moet niet, het wordt niet opgedrongen. Wel zijn er momenten, belevenissen, ontmoetingen en gebeurtenissen, mooi of minder mooi die een mens kunnen veranderen en vormen. Deze gebeurtenissen kunnen ook helpen om

PORTUS BERKENBOOM BAST geloviger te worden. Persoonlijk hou ik heel veel van alles wat goed is. Als er iets moois is of iets nieuws wordt uitgevonden, een kunsttentoonstelling bezoeken, een concert bijwonen. Dit kan ik als zeer mooi en aangenaam ervaren. GELOOFT U IN LEVEN NA DE DOOD? Ja, ik geloof in leven na de dood. Als je lijdt op het einde van je leven, kan er iets moois komen. Maar hoe of op welke manier kan ik niet zeggen, er is nog nooit iemand teruggekomen. Wij kunnen hier en nu van ons leven een stukje hemel maken. IS HET DRAGEN VAN EEN HABIJT NIET LASTIG / BEKLEMMEND? Een habijt is belemmerend en wat beklemmend, vooral in de zomer wanneer je hoofd helemaal is afgesloten. Dat valt niet mee. Ik heb dit slechts 3 jaar gedragen. Gewone kledij is gemakkelijker te dragen, en veel eenvoudiger qua onderhoud. Ik draag dit dus sinds de jaren 60 niet meer, ik vind mijn dagelijkse kledij ook aangenamer om onder de mensen te komen. HEBT U OOIT AL EENS GEVLOEKT? Misschien, maar alleszins niet veel, ik ben het van thuis uit niet gewoon. HOE ZIET JULLIE DAGINDELING ERUIT? HOE LAAT STAAN JULLIE OP? • 7 u. opstaan (Ik iets vroeger: 6.30 u. bruine poort (nr. 40) openen) • • • • • 7.30 u. getijdengebed bidden (psalmen, morgengebed) 7.45 u. – 8.10 u. stil gebed in kapel (persoonlijk gebed) 8.10 u. ontbijt 8.45 u. eucharistieviering (zondag om 9 u.) 9.15 u. vrij: krant lezen, lectuur, bezoek ontvangen, er komt bezoek, een boodschap doen, .. --> gewone bezigheden • 12.00 u. samen middagmaal eten • 12.45 u. rust en vrije tijd • • • 14 u. tv-kijken: documentaire, tv-kijken 16 u. koffietijd: losse babbel (kloosterleven van vroeger: herinneringen, gebeurtenissen, alles komt ter sprake) 17.45 u. getijdengebed (in kapel) • 18 u. avondmaal • • • 19 u. samen nieuws kijken 20.15 u. recreatie: gezellige babbel met een snoep erbij. 21 u. slapengaan, wie wil of een beetje lezen. HOEVEEL KEER PER DAG BIDDEN JULLIE? 2x getijdengebed morgen en avond (gezamenlijk) ‘Gebed’, verbondenheid met de Heer is essentieel voor ons gelovig leven in dienst van de Heer en de medemens. Eucharistie 4x week (gezamenlijk) WAT ETEN JULLIE? Mogen jullie bepaald voedsel niet eten? Hebben jullie wekelijks dezelfde maaltijden? Wij eten alle voedsel, wij hebben veel afwisseling. Behalve op zaterdag, dan warmen wij onze overschotten op. Wij laten geen voedsel verloren gaan. We krijgen hulp van Familiehulp en hebben halftijds een kok, die maakt alle dagen verse soep. MAG U EEN HUISDIER HEBBEN? Wij zien graag dieren, momenteel hebben we vissen. Er waren zusters die vroeger een huisdier hadden: schildpadden, vogels, een poes. . Bedankt voor dit fijne interview, zuster Pascale BENT U OOIT AL EENS VERLIEFD GEWEEST? Ik ben een gewone mens, ja, ik ben al eens verliefd geweest. Dat hoort bij het leven. 15 Persoonlijk gebed: vrij in de dag. Bidden kan je overal: kapel, natuur Ik ben nog volop actief maar genieten van de stilte is zeer belangrijk. Stilstaan en eens nadenken over je leven en de samenleving, zoals bijvoorbeeld een boswandeling. KIJKEN ZUSTERS OOK TELEVISIE / NETFLIX? We kijken ‘s avonds tv. Netflix hebben we niet maar zusters zijn daar vrij in. We zijn niet verslaafd aan tv-kijken. Wij hebben twee tv’s. Je kan kijken naar wat je wil of wij kijken samen naar een interessant programma. ‘Down the road’ vinden we waardevol omdat die mensen ook aan bod komen en men laat zien wat ze kunnen bereiken. KOMEN JULLIE NOG VAAK BUITEN (DE SCHOOL)? Nu minder, maar we komen regelmatig samen met onze vrienden en familie. Ons klooster is een open klooster, er komen geregeld mensen van buitenaf op bezoek. HEEFT U NOG CONTACT MET UW FAMILIE? Ja die contacten zijn er.

VERKEERSWEEK dapper dat er iemand bij was die er twee jaar lang heeft over gedaan om zijn duim op en neer te kunnen doen. Ward Lezing auteur Luc Decamps 11/10/2022 Verkeerd moment, verkeerde plaats “WAT VOND JE VAN DE LEZING?” Enkele antwoorden van leerlingen van het 4de jaar. De lezing was zeer interessant. Er wordt een zeer goed voorbeeld gegeven waarom je zeker voorzichtig moet zijn op de straat. Het is hartverscheurend wat sommige mensen meemaken door niet veilig te zijn op straat. Wat wel verstandig is, is dat ze op het einde tips geven voor meer veiligheid op straat. Het enige dat ik niet zo leuk vond aan de lezing is hoe Luc Descamps soms sprak over de kinderen in het Pulderbos. Ik zou het boek niet lezen, omdat het mij niet echt interesseert. Ik heb wel veel geleerd tijdens de lezing, ik ga nooit meer onveilig de straat op! Cyanne Ik vond de lezing interessant. Het gaf me een nieuw perspectief waar ik nog niet eerder diep over nagedacht had. Na deze lezing zal ik zeker voorzichtiger zijn in het verkeer, maar toch denk ik niet dat ik het boek zou willen lezen. Ik ben bang er te emotioneel van te worden. Mia Ik vond de lezing zeer interessant omdat ik nu weet wat er kan gebeuren als je niet veilig op de baan rijdt. Ik ben nu extra gemotiveerd om veilig te fietsen. Het is erg dat Eva moet boeten voor de fout van de bestuurder. Ik vond het ook geweldig 16 PORTUS BERKENBOOM BAST Ik had verwacht dat het een toneelstuk ging zijn, maar het bleek dus een lezing te zijn. Tegen mijn verwachtingen in vond ik het toch zeer interessant. Ik was bang dat het een beetje saai ging zijn, maar hij bracht spanning in het verhaal en vertelde zeer expressief. Het boek zou ik niet lezen, omdat ik niet denk dat het het genre is dat mij aanstaat. Hij heeft mij wel zeker doen nadenken over veiligheid in het verkeer. Stiene

het Nederlands Week van PORTUS BERKENBOOM BAST 17 Enkele gedichten en flitsverhalen die de leerlingen van 6ABK en 6AVO schreven in het kader van de Week van het Nederlands, van 1 tot 8 oktober. De opdracht bij het gedicht ging als volgt: ‘Beschrijf zo origineel mogelijk hoe jouw liefde voor iets of iemand voelt en gebruik daarbij al je zintuigen. Welke kleur heeft jouw liefde? Hoe ruikt, proeft, klinkt en voelt die? ‘. De opdracht bij flitsverhalen: een flits en het is zo voorbij. Met een flitsverhaal doen we het onmogelijke en manipuleren we Tijd. Taal kan een moment versnellen, vertragen of zelfs pauzeren. In de werkelijkheid heeft alles een duur, in literatuur kan een val eeuwen duren en een oorlog slechts enkele seconden. Schrijf een momentopname die tijd versnelt, vertraagt of compleet tot stilstand brengt. Koffiekoeken voor de bakker word ik graag vroeg wakker bij elk warm broodje dat ik ruik wordt mijn hartje zwakker die heerlijke gouden smaak van die croissants lust ik wel vaak een chocoladekoek of twee en ik hoef geen andere eten meer hé ze proeven als wolken in mijn mond jammer genoeg zijn ze wel niet zo gezond heerlijk warm uit de oven, zo zitten ze in mijn brein lekkerder kunnen ze niet zijn! Daphné – 6ABK

het Nederlands Week van Ik hou van jou De rillingen die door mijn vel gaan, Wanneer je die woorden in mijn oor fluistert. De zoete smaak van jouw lippen, Wanneer je die woorden verzegelt met jouw dodelijke kus. Vier kleine woordjes, Zo gemakkelijk gezegd, Zo gemakkelijk geloofd. Jouw geur, Jouw stem, Jouw ogen, Die ogen… Die bittere blik in jouw mooie, groene ogen, Wanneer je wou dat ik iemand anders was. Vier kleine woordjes, Het waren maar vier kleine woordjes waar je over loog Vier kleine woordjes die mijn wereld lieten instorten. En het ergste van al, Na al die tranen, Na al die pijn, Is dat mijn vier kleine woordjes wel echt waren Want ik wil nog steeds bij jou zijn. Flo – 6ABK Suske Je komt binnen, heerlijke geur van gras en bladeren, tuin in je vacht. Je stem, krachtig, 1 miauw, als een alarmbel. Ik hoor je, dag mannetje. Steak op tafel, je staart gaat omhoog, als een dwingende vinger. Geen geluid, ik zie je. Delen met jou is wat je verwacht. Je bent als een spek, zacht, om in te knijpen. Net alsof je smelt in de mond, zoet en romig. Je prachtige pels, ginger en blond. Een amper zichtbaar strepenpatroon. Mijn mooie tijger, mijn gouden prins. Mijn vingers glijden over je rug, je bent net een donzen veertje. Samen genieten, een rustig moment, voelt als een warme deken om mijn hart. Freya – 6ABK 18 PORTUS BERKENBOOM BAST

PORTUS BERKENBOOM BAST 19 Hij komt binnen in zijn loft, groot en ongezellig. De metalen deur gaat geluidloos dicht. Hij kijkt op zijn gsm terwijl hij met één hand zijn strakke das uitdoet en op de grond gooit. Hij blijft op zijn gsm kijken en stapt verder in de loft. Het industriële pand ziet er geleefd uit. Zijn jas slingert hij met een grote zwaai op de eenpersoonszetel. Hij stapt verder zonder zijn ogen van zijn scherm af te wenden. Monden met vele grote tanden en met tangen die krioelen als slangen vormen in de vloer een ravijn. Langzaam maar vastberaden stapt hij onwetend door de kille ruimte. Zijn voet hangt boven de diepte. Hij wil steunen op het zwevende been en valt de diepte in. De monden trekken weg en de vloer vult zich met beton. Saar – 6AVO

ZWART BAM! Zwart, donker en leeg zwart. Niks meer: geen geluid, geen geur, geen… Kloppend gemompel en een fel licht. Mijn lichaam is zwaar, ik kan niets bewegen en dan gaat het terug zwart. Het is kalm zwart. Nu een stekende en hevige pijn, ik kan nog steeds niets bewegen. Te luid… geschreeuw misschien? Ja, en zachte snikken. Iemand belt, dan terug zwart maar nu is het warm. Lisa – 6AVO Het was een klap in het gezicht. Zo onverwachts maar toch niet onwaarschijnlijk. Haar hart zonk tot in haar schoenen. Het was zo schokkend, ze was er niet goed van. Ze ging door haar knieën, viel op de grond. De tranen rolden over haar wangen en vielen op de grond naast het levenloze lichaam. Ze boog voorover en keek naar het lichaam dat net nog vol leven zat. Ze schreeuwde het uit. Mensen keken haar aan maar wisten haar niet te troosten. Hoe troost je iemand die net haar moeder verloor voor haar ogen? Xyën – 6AVO 20 PORTUS BERKENBOOM BAST het Nederlands Week van

TWEEDAAGSE VIERDEJAARS DE PANNE HET ETEN ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ Het eten was heerlijk. Ik vond het leuk dat we zelf mochten aanschuiven. (Selvija Loir) DE BEGELEIDING ♥ ♥ ♥ ♥ De activiteiten waren leuk georganiseerd. Altijd vriendelijk. (zonder naam)

DE LOCATIE ♥ ♥ ♥ ♥ De Panne is een mooie stad. De zee was prachtig, alleen een beetje leeg. Ik merkte ook dat hier veel oude mensen wonen. Het weer was ook heel aangenaam. (Mohammed Owdetallah) De locatie was gezellig. Er was heel veel zand! Het was een goede locatie omdat we dicht bij de zee zaten. (zonder naam) Tof tussen de duinen. Overal veel zand en ook dicht bij Plopsaland. (Elena Egghe) DE ACTIVITEITEN ♥ ♥ ♥ De activiteiten waren heel erg leuk. Wel jammer dat de spelletjes niet eerlijk verliepen. Het was leuker dan verwacht. (Elena Egghe) De activiteiten waren ook vermoeiend. Ik vind zand niet fijn. (zonder naam) DE KAMER ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ De kamer was perfect, ik sliep samen met Monica en Elena, dat was leuk. Ik vond ook de badkamer luxueus. (Selvija Loir) 22 PORTUS BERKENBOOM BAST

Back to the Swinging Sixties PORTUS BERKENBOOM BAST 23 met 5 en 6MRV De eerste maanden van het schooljaar doken de leerlingen van de modeafdeling de geschiedenis in. Ze werden ondergedompeld in de sfeer van de Swinging Sixties om nadien met een hoofd vol ideeën aan de slag te gaan. In de derde graad Moderealisatie en -verkoop ontwierpen ze hun eigen A-lijn jurk. Vanuit een basismodel en opgelegde stoffen werd hun creativiteit uitgedaagd om hun eigen unieke creatie te maken. Vol enthousiasme gingen de leerlingen aan de slag en gaandeweg ontstonden prachtige jurken. Ze mogen dan ook terecht fier zijn op hun prachtige prestatie.

WAT IS FAIRTRADE? Yoeri 3ORL: Fairtrade is een actie waarbij wij geld inzamelen voor boeren uit Afrika en ZuidAmerika. We willen door onze Fairtrade-actie zorgen voor een leefbaar loon voor hen. Vonden jullie het leuk om de actie te doen? Yoeri: Ja, ik wou al lang iets doen voor het goede doel. Elise: Ja, het was een heel leuke ervaring. Welke producten verkochten goed? Yoeri en Elise: De chips vielen heel hard in de smaak bij de leerlingen. HOE ZOUDEN JULLIE HET DE VOLGENDE KEER AANPAKKEN? Yoeri: Ik zou meer reclame maken en het lijkt me ook leuk om fruitsap te verkopen. Welke projecten komen er nog voor het goede doel dit schooljaar? Yoeri: Het volgende goede doel is voor Make-A-Wish en de JOHH-trofee. Elise: Voor Make-A-Wish gaan we wafeltjes verkopen op de speelplaats. WAT HEBBEN JULLIE GEDAAN ALS VOORBEREIDING? Elise: We zijn rondgegaan in alle klassen om reclame te maken en daarvoor hebben we een bezoek gebracht aan de Oxfam Wereldwinkel. 6PUB GIP Antwerpen Hoeveel regen kan er op één dag uit de lucht vallen? Gelukkig waren onze leerlingen van 6PUB een stoere bende die als sterke tijgers de ZOO van Antwerpen trotseerden. Niks houdt onze leerlingen tegen om aan een goede voorbereiding van de GIP te starten. Als afsluiter opende Peter Paul Rubens zijn huis om even op te drogen en zijn artistieke talenten te laten zien. 24 PORTUS BERKENBOOM BAST FAIR TRADE 3ORL

PORTUS BERKENBOOM BAST 25 5KSO Parijs P arijs, een bijzondere stad waar enorm veel te zien is. Er werd veel gewandeld en gezeurd, maar al bij al was het een toffe reis en zeker een leuke ervaring. Ondanks de vele regen hebben we op de droge momenten veel foto's en TikToks gemaakt, we hebben zelfs een leerkracht geleerd om een BeReal te maken aan de Eiffeltoren. Dat was echt lachen voor iedereen. Lara Waterschoot 6HZ2 Met 6AVO doorkruisten we Parijs, via Villa La Roche naar de musea over architectuur, Centre Pompidou, Musée d'Orsay en vele andere bezienswaardigheden. Het werd een boeiend en zeer gevarieerd bezoek aan deze hoofdstad. J.-P. Cornelis Postkaarten

Schetsen uit Parijs Tijdens de meerdaagse kreeg 6TBK de opdracht te schetsen. Hieronder zie je enkele prachtige resultaten. 26 PORTUS BERKENBOOM BAST

PORTUS BERKENBOOM BAST 27

AMSTERDAM ROTTERDAM 28 PORTUS BERKENBOOM BAST

PORTUS BERKENBOOM BAST 29

Op 20 oktober 2022 was het zover, de 16de editie van de YOUCA Action Day! Tijdens de YOUCA Action Day engageren zich jaarlijks meer dan 15.000 jongeren om 1 dag voor een bedrijf, organisatie, overheid, of particulier te gaan werken. Het loon dat iedere jongere verdient, 55 euro, gaat naar sterke jongerenprojecten wereldwijd. Dit jaar gingen de lonen van deze geëngageerde jongeren naar sterke jongerenprojecten in Burkina Faso, Oeganda en Ecuador. De leerlingen van het zevende jaar zetten opnieuw hun schouders onder dit project. Via allerhande kanalen – hun ouders, hun stagebedrijven, de jobbank – geraakten ze aan een boeiende job. Enkele impressies: “Voor Youca heb ik leerlingen geholpen in een OKAN klas. Ik vond het leuk dat ik leerlingen kon helpen in het Arabisch, maar leerkracht worden is niets voor mij. Ik word te snel boos en de leerlingen maken veel lawaai.” (Sarah, 7HS) “Ik mocht helpen bij de kleutertjes. We hebben samen gespeeld en ik hielp hen om hun jassen en schoenen aan te doen. Verder moest ik mappen sorteren, knutselgerief in orde brengen, enzovoort. Ik vond het een geslaagde dag. Voor de jongeren die volgend jaar deelnemen aan Youca heb ik één raad: ga op zoek naar een job die jij echt leuk vindt.” (Yasmina, 7PI) “Ik ging voor één dag als animatrice werken in het rusthuis in Kieldrecht. Ik vond de Youca dag leuker dan een gewone schooldag omdat de bejaarde mensen heel erg blij waren dat we op uitstap gingen met hen. We gingen winkelen, op restaurant en een ijsje eten. We konden hen hiermee echt gelukkig maken.” (Arwen, 7HS) “Voor de Youca Action Day heb ik gewerkt voor mijn mama en haar beauty line The Beauty Bubble. Ik gaf haar oude folder een nieuwe look. Ik vond het best leuk dat ik mijn creativiteit kon gebruiken en een dagje van thuis uit kon werken.” (Amber, 7PI) “Ik werkte voor Youca Action Day bij Krea. De reden waarom ik Krea had gekozen, was omdat ik al eerder bij Krea stage had gedaan. Ik vond het best leuk om daar terug te komen in een vertrouwde omgeving. De tijd ging veel sneller voorbij dan tijdens een gewone schooldag.” (Cédric, 7WE) “Voor Youca ben ik gaan werken bij Foubert. Ik heb voor Foubert gekozen omdat ik daar ook mijn weekendwerk doe. Ik vond het leuk om er eens te werken tijdens een schooldag, om te zien hoe het daar dan is (niet druk uiteraard). Als tip voor anderen wil ik zeker meegeven om op tijd te beginnen zoeken naar een job en eens iets anders te proberen.” (Rania, 7WE) Xperilab De leerlingen van 1A en 1B werden in het Xperilab omgetoverd tot echte wetenschappers. Watervlooien onderzoeken onder de microscoop, zelf tandpasta maken of de kleuren van de regenboog onderzoeken. Niets was te veel voor deze leerlingen want ze brachten alle proefjes tot een goed einde! 30 PORTUS BERKENBOOM BAST YOUCA PROJECT 7BSO

PORTUS BERKENBOOM BAST BOOKIES DERDE EN VIERDE JAAR NEDERLANDS 31

Bespreek je outfit Mia De Block (15): ‘Voor mij is comfortabel zijn belangrijker dan er goed uitzien’. Ik maak me eigenlijk weinig tot geen zorgen over hoe ik eruit zie in de kleren die ik draag. Voor mij is comfort belangrijker dan fashion. Om het makkelijk te maken kleed ik me vaak volgens een bepaald kleurenpalet, de kleuren die ik het liefst draag zijn: geel, zwart, wit en bruintinten. Ik heb veel kledij in die kleuren waar ik me goed in voel. Die kleren koop ik meestal in De Kringwinkel, dat is de tweedehandswinkel waar mijn vader werkt. Ik shop daar het liefste omdat het voor mijn een bekende omgeving is. Ik ken een groot deel van het personeel en ook ken ik de lay-out van de winkel als mijn broekzak. Op 1 september denk ik niet anders over kledij dan op andere dagen: ik neem iets geels uit mijn kast, gooi er een zwarte broek onder en een witte of bruine accessoire en klaar is Kees. Jammer genoeg gaat mijn moeder niet altijd akkoord met die mentaliteit en word ik bij gelegenheden vaak van kop tot teen uitgedost in chique kleren. Ik moet toegeven dat de kleren mooi zijn, ook al voelen ze niet zo comfortabel aan. Op zich ligt mijn klerenkast niet al te vol, 5 of 6 T-shirts, 3 broeken, een paar truien en hier of daar een jurkje, dat is alles wat ik nodig heb. Daarom heeft de aanpassing van het schoolreglement niet zo veel invloed op mijn gewoontes, maar dat betekent niet dat ik het niet belangrijk vind dat de verandering is gebeurd. Volgens mij moet iedereen zichzelf kunnen zijn en als je dat uitdrukt via kledij, dan vind ik dat dat moet kunnen zonder al te veel restricties. 32 PORTUS BERKENBOOM BAST

PORTUS BERKENBOOM BAST Emmeline Maes: ‘Het belangrijkste voor mij is dat ik me goed voel in de kleren die ik draag’. Ik kies altijd mijn outfit een dag van tevoren. Pinterest is mijn grootste inspiratiebron. Ik zoek daar altijd voor inspiratie na het bekijken van het weer voor de volgende dag. Als ik een leuk idétje gevonden heb, probeer ik iets soortgelijks te maken met de kleding die ik heb. Soms kom ik tijdens het zoeken nog meer leuke outfits tegen, maar er zijn ook dagen waarop ik helemaal niets vind en op zulke dagen kies ik voor een meer basic outfit of een outfit die ik al vaker gedragen heb. Het belangrijkste voor mij is dat ik me goed voel in de kleren die ik draag. Ik experimenteer elk seizoen met stijlen die ik mooi vind en ik probeer daarvoor zoveel mogelijk kleren te gebruiken die ik al in mijn kast heb hangen. Dat is natuurlijk niet altijd het geval en daarom ga ik ook vaak shoppen voor nieuwe dingen. Winkels zoals C&A en Primark sla ik het liefst over omdat ik weet dat de kwaliteit niet fantastisch is en dat vind ik zonde van het geld en de kleren. Ik koop ook alleen kleren en schoenen in een winkel, dus niet online. Ik ga vaak shoppen dus ik zal waarschijnlijk niet de meest ecologische shopper zijn, maar ik doe mijn best. Ik krijg bijvoorbeeld veel kleren van mijn mama, broer en tante. Mijn tante is een influencer en zij krijgt ook vaak kleren. Als ik ze leuk vind, mag ik ze hebben of ze gebruiken om er iets anders leuks van te maken. Ik maak wel vaker zelf kleren en daar leer ik ook nog uit dus dat is mooi meegenomen. Voor de eerste schooldag was ik net gaan shoppen en had ik een broek gekocht. Ik wist direct dat ik die zou aandoen omdat ik me er heel goed in voelde. Ik heb de broek gecombineerd met een leuk, fris topje omdat het een warme dag was. De outfit voor de eerste schooldag is voor mij niet superbelangrijk omdat ik mezelf niet kan uitdrukken in een enkele outfit. Op Instagram en Pinterest plaats ik ook foto’s van mijn outfits als ik ze heel leuk vind zodat ik ook anderen kan inspireren. 33 Farzana Alizadeh (15): ‘Ik voel me trots als ik mijn zelfgemaakte kledij draag’. Sinds het 6e leerjaar begon ik meer bewust te zijn over mijn kledij. Opeens had ik te weinig of te lelijke kleren en zeurde ik constant bij mijn moeder. Zij ging dan natuurlijk niet van alles kopen voor me dus stal ik maar kleren van mijn grote zus. Ze was er, zoals verwacht, niet erg blij mee. Ik ben op het vlak van kledij heel hard gegroeid, maar er zijn zeker nog tijden waar ik mij onzeker voel. Comfort is heel belangrijk voor mij. Daarmee bedoel ik niet dat ik joggings en pyjama’s verkies, maar kleren die een beetje losjes hangen. Af en toe draag ik ook wel jurkjes, maar zelfs die mogen niet strak of heel kort zijn. Ik heb veel geëxperimenteerd met verschillende outfits. Soms krijg ik plots inspiratie en voer ik een hele modeshow op in mijn kamer. Dan probeer ik de outfits die ik heb gemaakt een keer te dragen en zie ik hoe ik me voel. Sommige dagen voel ik me er goed bij en andere dagen niet, maar complimentjes van mijn vriendinnen laten me een stuk zelfverzekerd voelen. Zelf weet ik totaal niet tot welke groep mijn kledingstijl hoort, want elke keer kies ik mijn kledingstijl bij hoe ik me voel. Soms maak ik mijn eigen kledij zoals de trui die ik op de foto aan heb. Ik voel me trots als ik iets aan heb dat ik zelf heb gemaakt, maar ook dan ben ik bang dat mijn kleren er slecht gemaakt uitzien. Nu heb ik leren accepteren dat die slechte gedachten een deel van mezelf zijn en dat ik ze moet overheersen met positieve gedachten.

Le Petit Renard 7MST & 7WE Le Petit Renard is het resultaat van een hernieuwde samenwerking tussen de leerlingen van het 7de jaar Winkelbeheer & Etalage en Modespecialisatie & Trendstudie. Zij kozen voor een kindvriendelijk concept. De knipoog in hun naam naar de vos, een klein en speels, pienter diertje, past dan ook perfect. In het assortiment vind je sapjes, vegan snoepgoed en kwalitatief, origineel speelgoed voor jong en oud. Uniek is het aanbod handmade producten van 100% katoen en 100% viscose. De leerlingen van Modespecialisatie maken kinderschorten, tassen en leuke vlaggenlijnen op bestelling. De uitbaters van Le Petit Renard zijn erop gebrand om hun klanten tevreden naar huis te sturen en kijken uit naar de rest van het schooljaar Wie zijn winkelmandje wil komen vullen, is zeker welkom. 34 PORTUS BERKENBOOM BAST LEERBEDRIJVEN OPENING

PORTUS BERKENBOOM BAST UNQ 7HS De 10 jonge dames van UNQ wilden voor hun salon een originele naam. Deze keer niets met ‘haar’ of ‘7’. Uiteindelijk werd het een korte, krachtige naam. UNQ betekent dat je uniek bent en ook zo behandeld zal worden. De naam past goed bij het team want ook de 10 dames zijn op hun manier uniek. Het salon werkt met de Australische producten van NAK hair. Dit merk heeft een sterk verzorgend gamma. Het is overigens mooi meegenomen dat de producten sulfaat- en parabeenvrij zijn, noten- en glutenvrij, niet op dieren getest en met recycleerbare verpakkingen. Je kan iedere vrijdag terecht in het salon voor de basisbehandelingen, maar UNQ heeft nog enkele extra’s in petto namelijk: hoofdmassage, warme handdoek en epileren met touw. Ook voor make-up kan je op de laatstejaars hun skills rekenen. Er wordt gewerkt met de producten van het merk Alcina. 35 TYPOMANIAC 7PI De leerlingen van Le Petit Renard en UNQ konden rekenen op de hulp van de 18 leerlingen van PI om hun visie tot leven te laten komen: logo’s, visitekaartjes, uitnodigingen, affiches, een promofilmpje, de hele mikmak. Deze leerlingen achter Typomaniac zijn jong, dynamisch en durven ‘out of the box’ te denken. Ze zijn gek op ontwerpen en gaan tot het uiterste voor een cool grafisch totaalplaatje. Een afspraak maken met Typomanic kan via e-mail of telefoon. Iedere opdracht wordt uitbesteed aan verschillende leerlingen. De klant krijgt keuze uit verschillende ontwerpen en krijgt uiteindelijk een uniek en origineel resultaat. Hou zeker de sociale media van al onze leerbedrijven in de gaten en blijf zo op de hoogte van de interessante acties.

boekbespreking van de 5e jaars 36 PORTUS BERKENBOOM BAST CREATIEF WERK

Interview oud-leerling KSO Proficiat met je expositie! Waarover gaat de expo? Hoe zijn je werken tot stand gekomen? De titel van de expositie is ‘Spiegelbeeld’. De expositie is opgebouwd uit twee delen. Het eerste deel zijn grafische kartondrukken die ik gemaakt heb in de zomer van 2022. Het zijn persoonlijke verhalen gebaseerd op mijn eigen belevingswereld. Je zou kunnen zeggen dat het volkse, dat in de Vlaamse traditie van kunstenaars vaak voorkomt, ook in mijn werken te zien is. De meeste kunstwerken spelen zich af in de setting van De Casino zelf, omdat ik daar wel eens vaker uitga in het weekend. Dat was ook een beetje de insteek om in De Casino zelf te exposeren. Het tweede deel van de expo zijn kunstwerken gemaakt in samenwerking met Sebastian Joseph Ferran Theuns. We werken samen als kunstenaarsduo onder de naam Gpost_and_ Sebamail. Een project dat ontstaan is na het samen studeren aan de kunstacademie in Antwerpen. We sturen brieven op naar elkaar met tekeningen en tekenen daar dan op verder. Waar haal jij je inspiratie? Welke kunstenaar inspireert jou? Het verhalende en autobiografische is voor mij belangrijk in mijn werk. Dat is altijd al in mijn werk aanwezig geweest. Ik voel de nood om iets te delen van mezelf, het maakt mij niet uit of het nu voor mezelf is of niet, of het nu grappig bedoeld is of net heel ernstig. Ik hou ervan om op deze manier herinneringen vast te leggen en te documenteren en mijn gevoelens van mij af te tekenen. Misschien is de nood om iets persoonlijks te delen met anderen wel typisch voor deze hedendaagse wereld? Mijn beelden projecteren een realiteit in combinatie met de fantasie, om niet alleen het uiterlijke maar ook het innerlijke gevoel weer te geven. Kunstenaars die mij in deze reeks werken inspireerden zijn Marc Chagall, Ensor, Fred Bervoets en Chaim Soutine. Welke richting heb je gevolgd op Portus berkenboom en sinds welk schooljaar? • Afgestudeerd in 2013 op Portus in de richtig Toegepaste beeldende kunsten. Wat ben je na je secundaire studies gaan doen? Ben je verder gaan studeren en/of werken? Ik ben afgestudeerd als Master in de beeldende kunsten Vrije Grafiek op de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Ondertussen werk ik als leerkracht DKO bij de 1e en 2e graad kinderen bij d’Academie beeld Sint-Niklaas. Welke ervaringen zal je nooit vergeten uit je schooltijd? Ik heb enorm genoten van de mogelijkheid om kunst te kunnen maken in de opleiding in het middelbaar. De hele Berkenboomperiode herinner ik mij als een sfeer die mij enorm motiveerde om creatief te zijn, zowel bij de praktijkvakken als de theorielessen (kunstgeschiedenis/psychologie). Het gevoel van daar rond te lopen in de A-blok op de houten trap en houten parket zal ik niet snel vergeten. De leukste momenten waren zowel in de klas als buiten de klas. We hebben veel gelachen en plezier gemaakt. We begrepen elkaar en het voelde als thuis voor mij. Ik heb daar mooie vriendschappen gemaakt die nog steeds meegaan tot vandaag en ik vermoed dat ze ook nooit zullen vergaan. Heb je tips voor leerlingen die nu nog op school zitten? Genieten van de tijd die ze daar samen hebben met hun vrienden, en dat ze alle kansen moeten nemen om hun creativiteit te ontplooien. Het delen van wat ze maken met elkaar werkt stimulerend! Gouden raad: Kunst is plezier maken. En een belangrijke nota; als je je best doet, hangt je werk misschien bij de directrice op haar bureau! (zie foto) Volg de Instagram van Gert-jan: Art_vangoethemg Gert-Jan

- Anne Sophie Zwartjes - IK HOU VAN CHOCOLADE, VAN BOEKEN ÉN VAN MIJN VAK. DIT RECEPT VAN DE GENIALE BRITSE SCHRIJVER ROALD DAHL BRENGT DIT ALLES MOOI SAMEN. HET IS TOEVALLIG OOK HET RECEPT VOOR DE BESTE CHOCOLADETAART OOIT. HERE GOES! WAT HEB JE NODIG? Voor het beslag: 225 gram pure chocolade 170 gram ongezouten, zachte boter (op tijd uit de koelkast halen) 225 gram poedersuiker 4 eetl. bloem 6 eieren (bij voorkeur op kamertemperatuur) HOE GA JE TE WERK? Verwarm de oven voor op 180°C. Vet een springvorm in en bekleed hem met vetvrij papier. Smelt de chocolade in een kom boven een pan met kokend water. Je kan dit ook in de microgolfoven doen. Roer dan regelmatig de chocolade om zodat deze niet aanbrandt! Roer de boter door de chocolade tot hij gesmolten is. Probeer aan de verleiding te weerstaan om dit goddelijke mengsel op te drinken. Roer de bloem, de suiker en de losgeklopte eidooiers door het (wat afgekoelde) chocolademengsel. Klop het eiwit stijf en hou de kom omgekeerd boven je hoofd. Als het opgeklopte eiwit niet verroert, dan zit je goed! Schep voorzichtig de HELFT van het eiwit door het chocolademengsel tot het goed gemengd is. Dit is belangrijk, want anders verliest het eiwit zijn luchtigheid. Schep nu de REST van het eiwit erdoor en stort daarna de massa in de cakevorm. Bak de cake ongeveer 35 minuten in de voorverwarmde oven. Wanneer je er met een breinaald/een houten prikker/ droge spaghettistengel in prikt zal het lijken of hij nog niet gaar is. Dit hoort zo! De cake zal bij het afkoelen steviger worden, maar blijft heerlijk moist. De cake laten afkoelen op een rooster tot hij koud genoeg is om vast te pakken. Haal hem uit de vorm en verwijder het vetvrije papier. 38 PORTUS BERKENBOOM BAST Voor de ganache (=chocoladeglazuur) 225 gram pure chocolade 225 gram room (volvet) EN DAN NU THE ICING ON THE CAKE: Verwarm de room in een kom bovenop een pan zacht kokend water. Voeg de chocolade toe. Af en toe roeren tot alles gesmolten en vermengd is. Laat het mengsel een beetje afkoelen. De cake heeft de neiging in het midden een beetje in te zakken, dus zet hem ondersteboven voordat je het glazuur aanbrengt. Spatel zorgvuldig met een glaceermes het chocoladeglazuur over de cake. Als je geen mes hebt, giet dan het glazuur voorzichtig over de taart. Laat hem afkoelen op een koele plaats (niet in de koelkast), zodat het glazuur wat kan opstijven. The proof of the pudding is in the eating. Tuck in! Bron: Roald Dahl’s Griezelkookboek, Fontein Uitgeverij 1995 Mijn favoriete recept

Oudleerlingenavond Op 28 oktober mochten we heel wat leerlingen ontvangen die recent of al iets langer afgestudeerd zijn. Het was zo fijn om hen terug te zien en even bij te praten. Dit konden we doen bij een tapasplankje en een drankje. Ook bezochten we de lokalen nog eens met deze oud-leerlingen want het was toch al even geleden dat zij deze zagen. Wat een blij weerzien. T. Van Eetvelde - leerkracht Haarzorg en schoonheidsverzorging • Mevr. Opsomer oma is geworden van haar eerste kleindochter Leonie • Mevr. Jadot eind oktober getrouwd is • Mevr. Marit Trioen van OKAN bevallen is van een dochter Ida. • Mevr. Smolenaers er een kleinzoon bij heeft, hij heet Magnus • De geschiedenis van Berkenboom reeds meer dan 360 jaar terug in de tijd gaat • Wij met 147 Leerkrachten en 888 leerlingen zijn op Portus berkenboom en daarnaast nog eens 11 klassen in OKAN met 131 leerlingen en 34 collega’s. • Er vroeger een feestzaal op onze school was, op de plaats waar nu de sporthal staat WIST-JEDATJES?

1 Publizr

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
Home


You need flash player to view this online publication